Weblog
Tips voor een optimaal functioneringsgesprek
Door: Pieter Frijters,
20 januari 2014
-
Goed leidinggeven resulteert in tevreden en gemotiveerd personeel. Laat je als ondernemer of afdelingshoofd steken vallen, dan zie je dat onmiddellijk terug in het gedrag en functioneren van de mensen op de werkvloer. Een functioneringsgesprek is daarom ook een goed moment voor zelfreflectie.
Motiveren
Vraag je voorafgaand aan het gesprek niet alleen af: Wat zijn de positieve kanten van mijn werknemer en waartoe zou ik hem of haar willen motiveren? Maar ook: Hoe kan ik daar als leidinggevende toe bijdragen? Het daadwerkelijke functioneringsgesprek is een uitgelezen moment om vervolgens duidelijke stappen in die richting te zetten.
Acclimatiseren
Voor werknemers is een functioneringsgesprek een spannend moment. Dat wordt alleen maar erger als je elkaar recht in de ogen kijkt. Vermijd dat liever. Wend je blik nu en dan af, al was het alleen maar om de ogen van de ander even te laten acclimatiseren. Dat geeft een gevoel van veiligheid. Het gesprek zal daardoor veel doeltreffender verlopen omdat beide partners ontspannen zijn.
Visueel communiceren
Communicatie werkt het beste als het een visueel proces is. Dat betekent dat je voor je ziet wat je duidelijk wilt maken aan een ander. En dat je naar de film kijkt die in je hoofd verschijnt naar aanleiding van wat die ander jou vertelt. Zo'n visueel proces is niet mogelijk als je je op de ogen van de ander fixeert. Je neemt dan minder informatie van elkaar op en raakt niet in the flow van het gesprek, waarbij je als vanzelf op elkaar anticipeert. Er ontstaat een ruis die niet nodig is.
Hemel in prijzen
Vertel tijdens het functioneringsgesprek aan de werknemer wat je graag wilt dat er beter gaat. En spreek nooit in termen van wat er niet goed is. Eindig met te vertellen waar je allemaal tevreden over bent. Maak daarbij nooit de fout om een werknemer die zich meestal minimaal inzet, ineens de hemel in te prijzen als hij of zij zich heeft verbeterd. Positief gedrag is normaal en vraagt dus niet om overdreven complimenten.
Resoluut spreken
Iedereen heeft behoefte aan duidelijkheid. Daarom is het belangrijk om tijdens het functioneringsgesprek resoluut te spreken. Hoe resoluter je klinkt, des te duidelijker is de boodschap. Doe niet je best om aardig gevonden te worden. Wanneer je aardig bent heeft iedereen dat sowieso door.
Advies vragen
De allerbeste manier om een medewerker te motiveren en het beste in hem of haar naar boven te halen, is door regelmatig om advies te vragen. Een groter compliment kun je iemand niet geven. Vraag bijvoorbeeld hoe de afdeling volgens hem of haar nog beter kan functioneren. Doe dit zeker tijdens het functioneringsgesprek. Het zorgt ervoor dat de medewerker blij en gemotiveerd het gesprek verlaat.