Weblog
De consument als rollercoaster
Door: Guust Swarte,
25 juli 2011
-
Normaal versnelt een crisis veranderingstrajecten, breekt vastgeroeste verhoudingen los. Neuwe ontwikkelingen krijgen een kans. Toch zien we dat de afgelopen recessie de grote ontwikkelingen extra vertraagt in plaats van versnelt.
Veel consumenten zijn voorzichtiger geworden.
Bij de inwoners van ons land blijft de consument kritischer worden en viert individualisme hoogtij. Na twee jaar recessie hebben consumenten hun consumptiegedrag veranderd: prijsbewust en behoedzaam. Aanvankelijk was het idee, dat de consument na de recessie weer snel gaat uitgeven volgens het oude patroon. Volgens Booz&Co is de consument echter onzeker over de toekomst en zal nog lange tijd kritisch en uitgesproken zijn bij uitgaven.
Wat beweegt de consument op dit moment? En wat doet webshoppen? Booz heeft onderzoek gedaan naar prijsgevoeligheid, merkentrouw en gebruik van internet. De oude segmentering naar leeftijd, afkomst en inkomsten geldt niet meer. De nieuwe consument is meer gedreven door waarde: wat levert een aankoop mij op? Van de nieuwe consument worden zes typen onderscheiden.
(1) De internetshoppers kopen on-line en zijn prijsgevoelig. Ze zijn niet gevoelig voor merken.
(2) De koopjesjagers zijn zeer gevoelig voor de prijs. Ook zij zijn niet merkentrouw. De koopjesjagers oriënteren zich wel op internet maar kopen niet on-line.
(3) Voor een koopje op de eerste rang, sterk gericht op merkproducten, maar niet trouw aan een winkelier. Ze zijn uit op de goedkoopste prijs voor een gewild artikel. Ze gebruiken internet om de goedkoopste aanbieding te vinden.
(4) De surfers oriënteren zich uitgebreid op internet. Ze zijn wat meer merkbewust en minder prijsgevoelig. Ze schaffen hun producten aan in de traditionele winkel.
(5) De loyale consument is gevoelig voor service bij vertrouwde adressen en merken. Deze consument oriënteert zich wel on-line, maar meer over de eigenschappen van de producten.
(6) De conservatieven vertonen geen verandering van consumentengedrag. De recessie heeft geen invloed op ze gehad.
Conclusie: lage prijs blijft de komende jaren voor de meeste consumenten heel belangrijk. Voor de ondernemer betekent dat vooral investeren in productiviteitsverhoging. Dienstverlening met hoge marges raken wat meer op de achtergrond, maar ook hoogwaardige technologie. Toch kan het tij in een keer omslaan. Het vertrouwen komt als andere consumenten vertrouwen uiten. Dan kan in een keer het on-line verkeer toeslaan. Het gedrag van de consument verandert als de richting van een rollercoaster. Webshops kunnen de consument daarbij helpen door de betrouwbaarheid van betalen en leveren compleet waar te maken.
Guust Swarte
www.swarte.eu
Voor het verslag van BoozHamilton verwijs ik naar "Matthew Egol, The New Consumer Frugality. Adapting to the Enduring Shift in U.S. Consumer Spending and Behavior. Booz&Co 2010."