Weblog
Tips voor bedrijfskleding
Door: Danny Bijl,
15 maart 2014
-
Hoewel het best een grote investering kan zijn in een keer, is bedrijfskleding onontbeerlijk voor grote bedrijven. Kleding met de bedrijfsnaam en het logo erop kunnen een effectief marketingmiddel zijn, wanneer het gedragen wordt door de medewerkers, of door anderen (promotiekleding). Bedrijfskleding moet ook wel eens vervangen of opnieuw ontworpen worden, Digitransfer geeft enkele tips voor de aanschaf.
1. Een nieuwe huisstijl
Bedrijfskleding voor het personeel of promotiekleding wordt vaak opnieuw ontworpen omdat een bedrijf een nieuwe huisstijl heeft. Dit betekent het gebruik van andere kleuren en een ander logo, waardoor de oude kleding vervangen dient te worden. Als de huisstijl opnieuw ontworpen wordt door een reclamebureau, houd dan bij de keuze rekening met de toekomstige kosten van het bedrukken van bijvoorbeeld auto’s, visitekaartjes en bedrijfskleding. De vervolgkosten van bedrijfskleding met een zeskleurig logo kan tot wel driemaal zo duur zijn als items met een tweekleurig logo. Bij het bestellen van nieuwe bedrijfskleding dienen digitale bestanden aangeleverd te worden die bewerkt kunnen worden door de drukker (hoge kwaliteit) en is een simpele JPG-afbeelding onbruikbaar.
2. Keuze van materiaal
Binnen bepaalde beroepsgroepen of branches worden er aan bedrijfskleding strenge eisen gesteld vanwege de functionele eigenschappen. Deze kleding is vaak gecertificeerd en werkt bijvoorbeeld waterafstotend, brandvertragend of is extra hygiënisch. Wasvoorschriften zijn dan ook erg belangrijk, als kleding met bacteriën en voedsel in aanraking komt moet het bijvoorbeeld heet worden gewassen. Je kunt in dit geval beter geen katoenen kleding nemen omdat dit erg kan krimpen. Katoen heeft echter wel de voordelen dat het direct op de huid draagbaar is en warmte goed doorlaat, en 100% natuurlijk is. Een synthetische stof als polyester laat weinig warmte door, maar is kreukvrij en krimpt niet in de was.
3. Keuze van de bedrijfskleding
Bij grote organisaties zijn er tal van mogelijkheden te bedenken waarbij representatieve kleding gedragen kan worden, denk hierbij aan winkelpersoneel maar bijvoorbeeld ook aan personeel wat op beurzen of evenementen staat. De eerste gemaakte keuze is gebaseerd op de omstandigheden, die bepalen of een t-shirt of polo voldoende is (voor de zomer of ergens binnen) of een warmere trui nodig is (voor andere jaargetijden of ook buiten). De tweede keuze wordt bepaald door de doelgroep waarop je je richt. Bij een jongere doelgroep is bijvoorbeeld een felgekleurd t-shirt met groot logo geschikt, maar voor een ouder publiek of B2B is een nette polo of geklede sweater met klein subtiel logo passender.
4. Marketingmiddel
Bedrijfskleding kan op twee manieren als marketingtool worden ingezet. Enerzijds wanneer het personeel het draagt, anderzijds wanneer het aan anderen wordt weggegeven tijdens een speciale actie of als bedankje. Als bedrijfskleding door personeel gedragen wordt zorgt het voor herkenbaarheid van de mensen, geeft het een uniforme en professionele uitstraling, en kan het de naamsbekendheid vergroten als bedrijfsnaam, logo en contactgegevens goed zichtbaar zijn. Kleding met bedrijfsnaam en logo weggeven als promotiemateriaal zorgt ervoor dat de kleding door veel mensen gedragen wordt, wat de bekendheid nog meer vergroot.
5. Welke drukker?Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief
Ok, er is binnen het bedrijf besloten dat er nieuwe bedrijfskleding besteld kan gaan worden en er is budget vrijgemaakt. Zoek een drukker die zoveel mogelijk (of zo niet alle) soorten kleding kan bedrukken, zowel functionele werkkleding als representatieve kleding en goedkopere kleding die als promotiemateriaal weggegeven kan worden. De drukkerij moet uiteraard goede kwaliteit kleding leveren omdat de kleding vaak gedragen en gewassen wordt, waarbij het niet mag vervormen en de bedrukking niet slecht zichtbaar mag worden. Handig is het trouwens ook als de drukkerij de mogelijkheid biedt bedrijfskleding later bij te bestellen zonder extra bijkomende kosten, en je nabestellingen gemakkelijk kunt doen vanuit de bestelhistorie in een eigen account.
Deze tips zijn mogelijk gemaakt door Digitransfer.info.