Weblog
HR professional, de wever van de 21ste eeuw?
Door: Wilco van Leest,
30 juli 2014
-
"Wordt mijn werk straks overgenomen door een machine? Onmogelijk", zult u denken. Dat dachten de wevers in Engeland ook eind 18e eeuw. En toen kwam de industriële revolutie.
Nu ging het hier om handwerk. Maar als we de auteurs van de "Second machine age" moeten geloven dan staan we aan de vooravond van een tweede revolutie. Na de spierkracht is nu de denkkracht aan de beurt.
Met aansprekende voorbeelden schetsen de auteurs een toekomst waarin er uiteindelijk alleen nog werk zal zijn voor hoog of laag opgeleide mensen. Het middenkader verdwijnt.
Nog niet zo lang geleden werd het onmogelijk geacht dat een computer:
· Beter zou schaken dan een mens
· Een auto zou besturen
· Het spel Jeopardy zou kunnen winnen van een mens
Inmiddels weten we beter en de ontwikkelingen lijken wel te versnellen. Vooralsnog maken niet veel mensen zich hier druk om. Want automatisering heeft altijd geleid tot nieuwe diensten/banen.
Dat is ook gebleken in het HR vakgebied met de digitalisering van HR taken. Vervelende administratieve taken werden geautomatiseerd en de HR professional kreeg meer tijd voor het inhoudelijke HR werk. Overigens blijkt dat deze stap bij veel organisaties nog niet is gemaakt. De HR administratie is daar nog gedegen handwerk. Daar is voor veel bedrijven nog winst te behalen met bijvoorbeeld met Employee Self Service
De laatste jaren zien we ook opkomst van technologische ontwikkelingen op het meer inhoudelijke HR vakgebied. Eén van deze ontwikkelingen laat de toepassing zien van Analytics technologie. In dit geval wordt de techniek middels persoonlijke batches gebruikt om het gedrag van verkopers te analyseren in relatie tot de verkopen. Zo wordt de performance van de verkopers gemeten en verbeterd. Nu kun je hierbij kanttekeningen zetten maar het doel hiervan is om de medewerker beter te laten functioneren. Dus als een "machine" je kan helpen om op die plek in de winkel te gaan staan waar je meeste verkoopt, waarom zouden we zo’n ontwikkeling niet omarmen? Voor HR betekent dit dat er nieuwe mogelijkheden komen om de medewerkers nog beter te laten functioneren. De nieuwe technieken bieden HR een uitgelezen kans om de medewerkers veel gerichter te ondersteunen.
En wat staat ons nog te wachten als deze ontwikkeling doorzet? Hebben we dan in de toekomst ons Performance gesprek met een computer? Dat lijkt mij ondenkbaar.
Gelukkig hebben we de Turing test om vast te stellen of we met een mens of een computer van doen hebben. En laat nu recent een computer geslaagd zijn voor deze test. Ik ben er toch niet helemaal gerust op. En u?