Weblog
Uw bedrijf verkopen of niet, dat is de vraag
Door: Koos Jager,
23 augustus 2011
-
"Ga ik mijn bedrijf verkopen? Wat is het ideale verkoopmoment? Bestaat het ideale verkoopmoment überhaupt?". Bij de handel in beursaandelen gelden er flitsende adviezen zoals ‘buy low, sell high’ en ‘sell in May and go away, but remember to come back in September’. Geweldig klinkende wijsheden voor aan de borreltafel, maar geen enkele ondernemer binnen het MKB die hier de verkoopbeslissing van zijn of haar onderneming vanaf laat hangen.
De twijfel blijft echter. Dagelijks spreken we ondernemers bij wie de vraag leeft wat het juiste verkoopmoment is. Dezelfde twijfel zagen we ook in 2002, de internetbubbel was gebarsten, aandelenkoersen waren 50 procent lager en onzekerheid overheerste de markt. Veel ondernemers hebben in die tijd het verkoopmoment uitgesteld uit angst dat ze niet de juiste prijs zouden krijgen die hun onderneming verdiende. Ze hebben veelal gekozen om de verkoopbeslissing uit te stellen om zodoende een beter financieel trackrecord te verkrijgen. Uiteindelijk met het doel om een betere prijs te kunnen realiseren.
In 2008, het hoogtepunt in de afgelopen conjunctuurcyclus, wachtten veel ondernemers nog steeds op het juiste moment. Nog twee jaar werken en dan verkoop ik! De keuze was in veel hoofden al gemaakt, totdat de kredietcrisis roet in het eten gooide. Tot grote frustratie van velen draaiden banken de kredietkraan dicht en was het vertrouwen in de markt ver te zoeken. De over het algemeen positief ingestelde ondernemer die de keuze reeds had gemaakt, zag zijn pensioen verbleken.
Van partijen die ruim twee jaar geleden (tijdens het uitbreken van de kredietcrisis) de verkoopbeslissing hebben doorgezet, horen wij achteraf veelal positieve reacties. Er zijn immers meerdere wegen die naar Rome leiden. Als u uw onderneming wilt verkopen, zijn er in financiële zin veelal drie belanghebbenden bij betrokken: de koper, de verkoper en de bank. Hierdoor zijn er in alle economische omstandigheden mogelijkheden te construeren om een verkoopprijs te realiseren die recht doet aan de waarde van de onderneming. Vanuit de overnamepraktijk zien wij vaak dat de dealcreativiteit van een specialist hierin een doorslaggevende factor is.
Het lange denkproces voorafgaand aan de verkoopbeslissing laat zich niet zomaar onderbreken voor een periode van een paar jaar met alle risico’s van dien. "Ik heb uiteindelijk een prijs gerealiseerd die past bij de waarde van mijn onderneming in een voor alle partijen geschikte constructie en dit is de juiste stap geweest na een lang denkproces", is een veelgehoorde reactie van menig ondernemer die met een creatieve overnamespecialist in zee is gegaan.