Weblog
Vijf zaken waar u rekening mee moet houden bij het opbouwen van zakelijke relaties voor de lange termijn
Door: Sander Wijdemans,
06 januari 2015
-
Een veelvoorkomend gezegde is dat een bedrijf net zo goed is als de klanten die het dient en er is geen bedrijf dat ver komt nadat het de klanten die het had verliest. De sleutel tot succes is het opbouwen van relaties die verder gaan dan eenmalige projecten en waarin consistent én permanent waarde wordt geleverd aan de klant. Bij deze geven we u in samenwerking met Woodiful enkele tips voor het ontwikkelen van productieve en duurzame relaties.
Overmatig communiceren bestaat niet
Klanten vertrouwen erop dat zij op de hoogte worden gehouden tijdens een relatie. Het regelmatig communiceren met uw relaties moet dan ook topprioriteit zijn bij uw bedrijfsvoering. Hierbij hoort zowel het op de hoogte houden van uw klanten over vorderingen van diverse projecten, als het laten doorschemeren van eventuele hobbels die u onderweg tegenkomt.
Beloon uw loyale klanten
Het is onjuist om te denken dat wanneer u een lange termijn relatie met de klant hebt opgebouwd het gemakkelijk is om deze eenvoudig in stand te houden en de energie te richten op het werven van nieuwe klanten. Huidige klanten zouden juist beloond moeten worden voor hun loyaliteit door het geven van beloningen en geschenken. Een goede fles wijn doet het vaak goed als relatiegeschenk, maar wil u echt origineel zijn dan zou u eens een houten horloge als geschenk kunnen geven aan uw relaties.
Wees te allen tijde eerlijk
Geen enkele lange termijn relatie houdt stand als één van de twee partijen oneerlijk is. Naast het leveren van een product of dienst voor uw klant is uw belangrijkste verantwoordelijkheid om altijd eerlijk en open naar uw contacten te zijn. Klanten zijn slim, ze hebben het door wanneer ze voor de gek worden gehouden of worden gemanipuleerd. Zelfs een "leugentje om bestwil" over waarom u niet kon reageren op een telefoontje kan uw reputatie schaden.
Sluit verrassingen uit
Niemand vind het leuk om verrast te worden wanneer er belangrijke zaken op het spel staan. Houd uw klanten op de hoogte over alle ontwikkelingen binnen een project om zo verrassingen uit te sluiten. Sommige bedrijven bieden online project management systemen aan die klanten individuele toegang verlenen zodat de klant zelf de ontwikkelingen bij kan houden. Wat uw voorkeur ook is, verberg nooit een onverwachte ontwikkeling binnen een project.
Zie klanten niet alleen als 'klanten'
Een klant is meer dan alleen een bron van inkomsten. Elke klant heeft zijn of haar eigen voorkeuren, zorgen en manieren. Hoe meer u een klant kan identificeren als persoon, in plaats van alleen als kans om geld te verdienen, hoe sterker de band tussen u en de klant zal worden. En hoe sterker de band tussen u en uw relatie, hoe langer de relatie stand zal houden en des te sneller uw bedrijf groeit!