Weblog
Digitaal bijblijven met social media
Door: Sander Wijdemans,
23 februari 2015
-
Social media zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het leven van mensen. Maar u als eigenaar van een bedrijf kunt het als niet prettig ervaren wanneer uw medewerkers op het werk gebruik maken van deze social media. Voor u het weet zitten ze de hele dag te Facebooken of te twitteren. Aan de andere kant zijn social media ook de ideale manier om digitaal bij te blijven, ook voor u als ondernemer.
Daar tegenover staat dat u al digitaler bent dan u denkt. Want u maakt toch ook gebruik van e-mail, in ‘the cloud’ boekhouden en elektronisch betalen?
Extra omzet door social media
Uiteraard geldt het nog steeds dat persoonlijk contact en netwerken nummer één zijn. Maar wist u dat 40% van de ondernemers die social media inzetten, extra omzet genereren? En u kunt het uzelf tegenwoordig toch niet veroorloven om een kans op extra omzet links te laten liggen? Maar hoe moet u dan omgaan met social media? En welke vorm van social media zet u dan in voor welk doel?
De laatste ontwikkelingen
Daarnaast zijn er natuurlijk ook ontwikkelingen waar u niet omheen kunt. Allereerst worden uw klanten ook steeds jonger en die jongere generaties zijn online zeer actief. En ten tweede blijven de verschillende vormen van social media ook continu in ontwikkeling. Facebook heeft begin dit jaar namelijk een nieuwe app gelanceerd: Facebook at Work. Dit is de zakelijke versie van het sociale netwerk met onder andere de herkenbare tijdlijn met nieuws, een chatmogelijkheid en de mogelijkheid om evenementen aan te maken. Ook biedt Facebook at Work nieuwe communicatietools en functies aan waarmee documenten en data gedeeld kunnen worden.
Kortom, u doet er verstandig aan om uw visie op social media kritisch tegen het licht te houden.
Zie social media als een kans
Wanneer u het bovenstaande leest, is het dus helemaal niet logisch om het gebruik van social media op de werkvloer te verbieden. Integendeel: u zou dit juist als een kans moeten aangrijpen. Wat kunnen u en uw oudere medewerkers op dit gebied leren van de jongere generatie? Vraag hoe social media voor uw bedrijf ingezet kunnen worden. Leren van elkaar is juist een absolute must.
En u als ondernemer hoeft niet bang te zijn voor verandering, want ondernemen is veranderen. Het enige wat u in dit soort situaties moet laten zien is veerkracht. Nieuwe ontwikkelingen zien vanuit een ander perspectief, dát getuigt van veerkracht. Treed met een open mind nieuwe dingen tegemoet, wees veerkrachtig en zie nieuwe kansen voor uw bedrijf die er eerst helemaal niet leken te zijn.