Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

de Innovatie Cyclus

Door: Guust Swarte, 04 oktober 2011 - Innovatie is zo aantrekkelijk als je het zelf maakt. De innovatie cyclus geeft aan wanneer innovatie aantrekkelijker wordt en wanneer het verstandiger is om niet te investeren in vernieuwing.  

Laten we ervan uitgaan dat innovatie van waarde is. Alles van waarde moet je beschermen. Dus ook innovatie. Dat kan met octrooien, of met bedrijfsgeheimen. Maar ook bescherming door langdurige samenwerking werkt goed. Het probleem van de waarde van een innovatie is, dat de waarde pas in de toekomst werkelijkheid wordt. En de toekomst is onzeker, de waarde dus ook. Een indirecte waarde van een innovatie is, dat je als bedrijf je concurrentiepositie vergroot. Die waarde kan je al eerder verzilveren dan de innovatie zelf.
De waarde van de innovatie stijgt bij het vergroten van je marktaandeel. En als je nog geen marktaandeel hebt, gaan de grootste kosten zitten in het veroveren van de markt. Om de markt te bedienen moet je de productie ook opschalen. Alleen als je dat efficient doet komt er winst. Intussen ben je uitvinder geweest, accountant, marketeer, productieleider en bedrijvendokter tegelijk. 
De winst die je haalt uit je innovatie moet je meteen weer herinvesteren in de volgende innovatie. Daarmee is de cyclus rond. Innoveren eindigt nooit.    

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief
Poll
Haalt u de maximale waarde uit uw innovatie?
Ja
Nee
ik twijfel

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.