Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

guust swarte

Portfolio van innovatie

Door: Guust Swarte, 02 november 2011 - Een portfolio is een verzameling van producten en diensten die een organisatie aanbiedt. Met een portfolio kan je gericht investeren in aantrekkelijke delen van je bedrijf. Innovatie wordt nog steeds heel vaak gekoppeld aan de portfolio. Maar de vraag is, of deze innovatiestrategie vandaag stand houdt.

Tot 1990 werd innovatie beschouwd als algemene kostenpost. Het succes van innovatie werd beschouwd als onzeker: je kon geluk hebben met een goede uitvinding of jaren zonder resultaat zoeken naar een oplossing. Rond 1990 hebben grondleggers als Cooper en Saad het begrip innovatie radicaal veranderd door de link te leggen tussen portfolio en innovatie. De portfolio is voor je bedrijf belangrijk, omdat je aan ieder product of dienst een prijs hangt, nagaat wat de kosten ervan zijn en daarmee bepaal je of het product rendabel is. Innovatie wordt daarmee voor het eerst beschouwd als investering in aantrekkelijke toekomstige inkomsten: groeimarkten met hoge rendementen. Innovatie staat sindsdien gelijk aan toekomstig rendement met een in te schatten risico. Innovatie is nu van waarde en waarde moet worden beschermd. Daarmee is ook het beschermen van innovaties belangrijk geworden: met octrooien of bedrijfsgeheimen. 

De innovatie-portfolio kijkt voor het eerst naar de marktontwikkeling en mogelijkheid om in de toekomst winst te maken. De consequentie is, dat de keuze, om wel of niet te investeren in een innovatie dus afhangt van de klant. Bij de innovatie-portfolio is daarmee het verband gelegd met customer intimicy. Klant is koning en bepaalt het tempo en de richting van de innovaties. Omdat in veel sectoren de klant nogal behoudend is, wordt met de portfolio minder snel geinvesteerd in  innovaties, minder radicaal, minder gericht op technologisch vooruitgang en meer gericht op dienstverlening. … en daar waar grotere kans is op succes! De strategie van innovatie-portfolio heeft de afgelopen twintig jaar grote invloed gekregen op het succes van innovaties, maar was tegelijk een rem.  

De strategie van innovatie-portfolio gaat uit van een redelijk  stabiele markteconomie, en daarvan is de laatste jaren geen sprake meer. Innovatie heeft zichzelf daarom opnieuw vernieuwd in nieuwe generaties die veel meer uitgaan van turbulente tijden, korte cycli en communities waar ideëen ontstaan en kennis wordt gedeeld. Er is ook weer plek voor meer risicovol ondenemen. Innovatie innoveert. De portfolio heeft als innovatiestrategie zijn langste tijd gehad. 

Guust Swarte, innovatiestrateeg

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief
Poll
doet u aan innovatie portfolio
ja
niet meer
nee

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.