Weblog
Vergeet niet dat beetje liefde voor je personeel
Door: Danny Bijl,
06 juli 2015
-
Het belangrijkste voor een ondernemer is misschien wel het hebben van betrokken medewerkers. Als je medewerkers geen hart voor de zaak hebben kan dit gevolgen hebben voor je onderneming en de resultaten. Dus, hoe zorg je er voor dat je personeel met liefde een berg werk voor je verzet?
Gelukkig personeel
Naast het feit dat een medewerker natuurlijk werkt om geld te verdienen, wordt het gelukkig zijn met een baan ook erg belangrijk gevonden. Een vrijwilliger of lid van een vereniging krijgt geen geld, maar wordt wel tevreden van zijn/haar werkzaamheden. Gelukkig personeel hangt volgens verschillende wetenschappelijke onderzoeken samen met betere prestaties. Wat vinden mensen belangrijk in hun baan en wat vergroot de kans op gelukkig personeel? Uit een enquête van dit jaar (2015, red) blijken een aantal factoren doorslaggevend te zijn bij een gelukkig gevoel op de werkvloer. De belangrijkste factoren zijn: hulp bij het benutten van hun beste eigenschappen, voldoende uitdaging, zinvol werk, goede onderlinge relaties en een eerlijke behandeling.
Meegaan met de veranderende arbeidsmarkt
Je kunt als ondernemer veel eisen stellen aan je personeel, maar andersom is dit natuurlijk ook het geval. Daarom is het slim om als bedrijf mee te gaan met de veranderende arbeidsmarkt. zoals het zogeheten ‘Nieuwe Werken’. Personeel kan dan gemakkelijk een dagje thuis of vanuit een andere locatie werken en is niet meer zo gebonden aan vaste werktijden. Vooral vrouwen willen een goede balans tussen privé en werk, waarbij flexibele werktijden en thuiswerken een pre zijn. Het is van belang dat medewerkers gemotiveerd blijven. Door in te spelen op bovenstaande factoren zorg je dat mensen graag werken voor jouw organisatie.
Zorg voor een goede sfeer
Ook de sfeer bij een bedrijf wordt als zeer belangrijk beschouwd. Zo is een ‘vrijmibo’ geliefd onder medewerkers en ook een transparante werkomgeving is zeer gewenst. Zorg er verder voor dat mensen de mogelijkheid krijgen om door te groeien; zodra mensen het gevoel hebben stil te staan, kunnen zij op zoek gaan naar een andere organisatie. Luisteren naar je personeel is een ‘must’; en dit doe je onder meer door het regelmatig organiseren van een werkoverleg, functionerings- en beoordelingsgesprek. Een werknemer zou het ook zeer op prijs stellen als hij/zij wat extra vakantiedagen op mag nemen in een rustige periode. Hier heb je als ondernemer ook baat bij, want je krijgt er een uitgerust personeelslid voor terug.
Maak een uitstapje
Onder medewerkers is een goede sfeer op de werkvloer het belangrijkste en daarom is het niet verkeerd om regelmatig een borrel te geven, een personeelsuitje te organiseren of voor een presentje te zorgen. Een kerstgeschenk of dagje uit is de manier om personeel, leden of vrijwilligers te bedanken voor hun loyaliteit, als blijk van waardering. Een uitje is de uitgelezen kans om te ‘socializen’ en echt betrokken te zijn bij je personeel. Bovendien leveren personeelsuitjes vaak leuke anekdotes op, waar het personeel nog lang op kan teren. Kortom, houd je personeel tevreden voor een gezonde en goed werkende organisatie.
Dit artikel is geschreven in samenwerking met www.nappas.nl.