Weblog
Drie handvatten om uw klantrelatie gezond te houden
Door: Joris Teulings,
14 november 2015
-
Hoe trouw uw klanten ook zijn, liefde is niet voor eeuwig, schreef ik in mijn vorige blog. Daarin besprak ik allerlei symptomen die duiden op een slechte relatie. Maar relaties hoeven niet altijd te stranden, u brengt ook weleens een goedmaakboeketje mee.
Hieronder staan een aantal tips die kunnen helpen om uw relatie met klanten gezond te houden.
1. Blijf in gesprek
Maak tijd voor elkaar, een regelmatige ‘business review’ helpt bij het versterken van uw relatie. Het helpt u ook potentiële problemen te identificeren, zodat u ze direct kunt aanpakken. Zorg ervoor dat u en / of uw account managers regelmatig met uw klanten aan tafel zitten om hun zakelijke doelstellingen te beoordelen en te ontdekken hoe u waarde bij hen kunt toevoegen. Uiteraard moet u bij iedere klant een goede afweging maken hoeveel tijd u in de relatie moet investeren. U moet zich afvragen of alleen op de koffie gaan om een fles wijn voor de kerst af te geven echt wel voldoende is.
2. Creëer geen afstand
Moderne tools en software stellen u in staat om de meeste van uw werk op afstand te doen. Maar zorg ervoor dat u in contact blijft. Zoals vermeld, kan uw stilste klant uw beste zijn, maar ze kunnen ook het verste van u afstaan. Probeer in de gaten te houden wanneer u klanten voor het laatst hebt benaderd en wie al weer een tijdje niet wat liefde van u heeft gehad.
3. Wees direct en eerlijk
In de kern, een klant kan u verlaten als ze niet meer de waarde van uw bedrijf inzien. De beste manier voor hen om de waarde van de relatie te laten herkennen is door een open en eerlijk gesprek met elkaar te hebben. Blijf werken aan het bevredigen van hun behoeften door hun problemen te begrijpen en vervolgens te helpen deze op te lossen. Het aanbieden van kortingen of het geven van cadeautjes zal u op lange termijn niet helpen om ze aan u te binden. Het zal u uiteindelijk alleen maar extra geld kosten. Wees direct en eerlijk en zorg ervoor dat u duidelijk aangeeft wat u uniek maakt.
Gaat u dan toch uit elkaar?
Probeer te achterhalen wat de echte reden is. Zet uw trots opzij en maak eventueel uw excuses, kom met een voorstel maar als dit niet helpt, neem goed afscheid van elkaar. Werk mee met het eventuele loskoppelen van het bestelsysteem van uw klant met uw backoffice systeem. Het zal niet meevallen maar als u goed uit elkaar gaat, kan de klant altijd weer makkelijker terugkomen dan wanneer het afscheid gepaard gaat met ruzie. De klant heeft geen garantie dat zijn nieuwe groothandel wel de ware is. Blijf de klant volgen en kom met een mooie aanbieding als u denkt dat u hem hiermee aangenaam kunt verrassen.