Weblog
SEO Trends 2016 voor Ondernemers
Door: Romano Groenewoud,
03 januari 2016
-
Nu 2015 er weer op zit, richt men nu de aandacht op het komende jaar. Wat moeten we weten om ook het komende jaar ons succes in de internetwereld te verzekeren?
Video content
Geruchten doen de ronde dat video een grotere plaats in gaat nemen dan ooit voor SEO. Dat is vooral te danken aan Google. Google werkt er hard aan om de zogenaamde ‘video ads’ van een speciale plaats te verzekeren in de zoekresultaten. Verwacht wordt dat geschreven content langzaam maar zeker overheerst gaat worden door video ads, ook wel online video advertising genoemd.
Mobiele optimalisatie zal belangrijker gaan worden dan desktop optimalisatie.
Voor de eerste keer in de geschiedenis zijn het afgelopen jaar de aantallen mobiele internet searches gelijk (en zelfs meer) geweest aan de hoeveelheden desktop searches. De verwachting is dat het komende jaar deze verschuiving zich steeds verder zal ontwikkelen ten gunste van mobiel surfen. De mobiele search krijgt hiermee een steeds belangrijkere plaats in SEO.
Keywords
De technologie van Google heeft het mogelijk gemaakt voor de zoekmachines om de samenhang van content beter te begrijpen en te waarderen. Dit betekend dat zoekwoorden ook het komende jaar belangrijk zullen blijven. Zoekwoorden oftewel keywords moeten echter op een slimmere manier dan voorheen worden ingezet. Samenhang en juist gebruik moeten voor unieke content zorgen die op waardering van Google kan rekenen.
Sociale netwerken
Facebook en Twitter hebben de afgelopen tijd samenwerkingsovereenkomsten met Google afgesloten en hierdoor kan informatie van een sociaal netwerk makkelijker worden geïndexeerd door zoekmachines. Zo kunnen posts in een netwerk hetzelfde resultaat geven als een post op een onafhankelijke webpagina. De grenzen tussen deze twee verschillende media soorten zijn aan het vervagen. Andere sociale netwerken zullen zich het komende jaar bij deze trend aansluiten, en voor een goede plek in de zoekresultaten zal men zich van deze ontwikkeling bewust moeten zijn.
Antwoorden
Uitgebreide, goede antwoorden kunnen het verkeer op een site een flinke boost geven. Ook dit heeft te maken met de ontwikkelingen bij Google. Voor ongeveer 75% van de ‘rich answers' maakt Google gebruik van externe data en de antwoorden bevatten ook een link naar de bron. Unieke, gepatenteerde inhoud van hoge kwaliteit van specialisten die kan helpen bij het beantwoorden van algemeen gestelde vragen door het zoekpubliek krijgt hier een mooie kans op extra waardering. Is de SEO-strategie van een site ‘slechts’ opgebouwd uit algemene informatie van andere sites, dan zal deze ontwikkeling een hogere drempel voor een plek in de beste zoekresultaten op gaan werpen.