Weblog
Hoger komen in Google 10 praktische tips [Deel 1]
Door: Tim Welzen,
24 maart 2016
-
Wilt u hoger komen in Google in 2016? Door de grote hoeveelheid informatie op het internet over zoekmachineoptimalisatie en hoe u hoger komt in de index van Google kan het wat verwarrend overkomen wat nou wel en wat niet belangrijk is. Elephant design heeft de 10 belangrijkste SEO ranking factoren in 2016 voor u op een rijtje gezet:
1. ZOEKWOORDEN
Zoekwoorden zijn woorden die worden gebruikt om een zoekopdracht via Google uit te voeren. Het is essentieel dat u de juiste zoekwoorden gebruikt op uw website/webshop om uw producten en diensten te omschrijven en daarmee zoekende potentiële klanten te bereiken.
Zoekwoorden worden ook gebruikt om Google te vertellen waar de inhoud van uw website over gaat. Het is belangrijk dat u weet waar uw klanten naar op zoek zijn en hoe zij zoeken.
Stel u bent een tandarts en op uw webpagina maakt u i.p.v. het zoekwoord "tandarts" alleen gebruik van het zoekwoord "tandheelkunde". Google zal uw webpagina eerder hoger indelen bij zoekopdrachten naar tandheelkunde dan zoekopdrachten naar een Tandarts. De meeste gebruikers zullen waarschijnlijk zoeken ‘tandarts’. Gebruik bij uw zoekwoorden dus geen jargon en verplaats u in de klant.
Als u weet waar uw klanten naar zoeken en u biedt relevante informatievoor deze zoekende klant dan voorziet u in een behoefte en zal Google uw website of webpagina eerder hoger in de index plaatsen.
Het gebruik van goede zoekwoorden is daarom belangrijk voor zowel de gebruiker als Google en essentieel als u goed wilt scoren in de zoekmachines.
PLAATSING VAN DE ZOEKWOORDEN Allereerst moeten zoekwoorden in de titel van uw pagina overeenkomen met de zoektermen die potentiële klanten gebruiken als zij zoeken naar uw diensten/producten. Daarnaast moeten de zoekwoorden voorkomen in de URL van de webpagina en de meta omschrijving als laatste kunt u de zoekwoorden laten terugkomen in de alt omschrijvingen van afbeeldingen die u gebruikt op uw webpagina.
! Let op !
Hoewel het belangrijk is om zoekwoorden te gebruiken in uw content/inhoud is het niet de bedoeling om zoveel en zo vaak mogelijk bepaalde woorden te laten terugkomen (keyword stuffing). Dus maak gebruik van zoekwoorden maar zorg dat deze altijd op natuurlijke, goed leesbare, manier in de inhoud worden verwerkt.
2. UW WEBSITE MOET CRAWLBAAR ZIJN
Om te worden opgenomen in de index van Google, moet u ervoor zorgen dat uw website gemakkelijk gecrawld kan worden door de Google bot of Google Spider (Een algoritme dat alle websites afgaat op inhoud). Een van de meest eenvoudige en effectieve manieren om Google te vertellen welke pagina’s moeten worden opgenomen in de index is uw website voorzien van een sitemap (XML).
Het hebben van een sitemap op uw website is belangrijk omdat het de Google spiders laat zien welke pagina’s uw website heeft en welke hij moet toevoegen aan de index van Google zonder iets te missen.
Een andere ranking factor die belangrijk is is uw URL structuur. Daarom moet u uw domein zorgvuldig kiezen en daarna zorgen voor een logische silo structuur (zie afbeelding). Vermeld altijd zoekwoorden in uw domein/URL’s.
3. DE URL-STRUCTUUR
De URL structuur van uw website is erg belangrijk. Enerzijds voor een duidelijke en gemakkelijke navigatie voor uw klanten maar ook zodat de Google bot/spider gemakkelijk uw website kan "crawlen".
Google zal uw website of webpagina hoger tonen op het moment dat u relevante zoekwoorden uit de content van uw webpagina verwerkt in uw URL.
Zorg ervoor dat uw URL lengte tussen de 30-60 tekens is, inclusief trefwoorden. Pagina’s die hoog ranken hebben vaker een kortere URL. De volgorde van de zoekwoorden kan ook een rol spelen. Probeer relevante zoekwoorden eerder in de URL te laten voorkomen.
Probeer niet alle zoekwoorden achter elkaar te plaatsen zonder logische volgorde. Probeer de zoekwoorden te scheiden met een underscore ( _ ) of een streepje ( – ). Google raadt aan om een streepje te gebruiken (bron). Zo is het beter als u een landingspagina maakt voor bv. Webdesign heerlen dan kunt u de link beter indelen als: webdesign-heerlen i.p.v. webdesignheerlen.