Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

De-officen: dat ruimt zo lekker op

Door: Marianne Sturman, 28 april 2016 - Ik heb een kantoor, dus ik besta. Zo was het motto ‘vroeger’, zo rond 2000. Iemand die een eigen bedrijf begon, schreef zich in bij de KvK om zich vervolgens te spoeden naar de makelaar voor kantoorruimte. Pas daarna kwam het aantrekken van personeel eens om de hoek kijken. Hoe anders is dat tegenwoordig.
 


Voor de huidige start-ups is het direct huren van kantoorruimte niet langer een vanzelfsprekendheid. En waarom zou het dat ook zijn? Met alle online tools en communicatiemiddelen kun je prima je bedrijf ‘in the cloud’ starten. Een fysieke ruimte komt op een later moment wel. Of niet.
 
Van office naar de-office
Misschien nóg wel interessanter zijn de bedrijven die van oudsher gewend zijn aan het hebben van kantoorruimte ‘oude stijl’, maar dusdanig geïnspireerd zijn geraakt door de mogelijkheden van het hebben van een officeless-company dat ze dat óók nastreven.
 
Maar waar vergaderen we dan?
Zo werd ik onlangs benaderd door een zakelijke relatie met de vraag of onze Virtuele Assistenten ook in te zetten zijn bij het de-officen. Het De-wat?! Aangestoken door innovatieve ontwikkelingen en door kritisch het eigen bedrijf onder de loep te nemen, was het management tot de conclusie gekomen dat de helft van de kantoorruimte ook zou moeten voldoen. Oftewel het bedrijf ging over tot de-officen. Gedurende dat proces rezen echter de nodige vragen. Wat moest er dan met het archief gebeuren en hoe zouden andere kantoorgebonden processen die nu nog ‘op papier’ plaatsvonden, zoals facturatie, dan worden georganiseerd? En waar moesten ze dan voortaan vergaderen? Stuk voor stuk vragen die inherent zijn aan Het Nieuwe Werken en waar onze VA’s overigens inderdaad raad mee weten.
 
Online bijbeppen
Het mooie van deze de-office-ontwikkeling is dat het niet alleen significant lagere kosten betekent qua huur, maar ook dat je als bedrijf eindelijk wordt gedwongen volledig digitaal te gaan. En het betekent ook: kritisch en met een frisse blik kijken naar ingesleten werk- en communicatieprocessen. Hoe delen wij informatie met elkaar? Zijn we afhankelijk van het koffieautomaat voor de laatste nieuwtjes of ontwikkelingen bij de klant of weten we elkaar ook digitaal te vinden? Als je die slag kan maken, ben je opeens een flexibel, slagvaardig en efficiënte organisatie. De moraal van het verhaal: ieder bedrijf zou eens moeten de-officen, of ze nu een kantoor hebben of niet.
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Over de auteur:

Marianne Sturman is eigenaar van Moneypenny en Cloudworkers, uitzendorganisaties gebaseerd op Het Nieuwe Werken. Cloudworkers werkt met studenten met nauwelijks tot geen relevante werkervaring en Moneypenny uitsluitend met ervaren professionals.

Reacties

Virtual Office

25-03-2022 18:51  |  

De-officen is heel gewoon geworden. De meerderheid van de werknemers in Nederland hebben aangegeven gedeeltelijk thuis te werken. Bijna overal gebeurt het ook. Met de overheid en zakelijke dienstverlening voorop. Vakbonden vinden het zelfs al een recht. Veel IT-bedrijven, startende ondernemingen en ZZP'ers gebruiken enkel een virtual office. Hoe snel kan het gaan met de-officen en virtuele adressen?

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.