Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

Van webinars naar live online events. . . . een nieuwe trend voor 2017?

Door: John Welzen, 13 november 2016 - Steeds meer ondernemers ontdekken de kracht van live online aanwezigheid. Na het belang van een mooie website en flitsende nieuwsbrieven is het fenomeen webinar meer en meer in trek bij ondernemers en non profit organisaties. De goede internet infrastructuur en de slimme software zorgen ervoor dat de huidige webinar gebruikers, zeg maar de bedrijven en organisaties die al bekend zijn met het geven van webinars, meer en meer migreren naar live online events. Wat zijn de verschillen tussen een webinar en online event?

Zijn er eigenlijk wel verschillen? En als we spreken over een online event, wat is dan allemaal mogelijk? We gaan een slag dieper…

Yes… we zijn met 50 mensen tegelijk ingelogd!
Nog niet zo heel lang geleden waren webinars eerder een uitzondering dan regel, daar waar er sprake was van informatie live online presenteren aan je doelgroep. Met 40 of 50 mensen tegelijk inloggen voor een live presentatie was een aantal jaren geleden nog een klein huzarenstuk. En dan bedoel ik dat het gedurende een of meer uren vlekkeloos verliep in beeld en geluid en iedereen online bleef. Nieuwsbrieven, blogs op de website en emails waren en zijn nog steeds effectieve communicatie tools. Echter, de webinars die, hoe kan het ook anders, jaren geleden overwaaiden uit de USA, zijn zo langzaam aan niet meer weg te denken binnen de externe communicatie van bedrijven en organisaties. Althans bij de early adopters die al eerder de vele voordelen zagen.  Het lijkt er zelfs op dat de webinars steeds vaker de populaire zaaltjes met haar publiek naar de achtergrond verdringt. Maar laten we eerlijk zijn, voor een menselijk contact en warme handdruk is een feitelijke meeting nog steeds het beste. En samen een bak koffie in de pauze kan niet online.  
 
Echter, de enorm goede internet infrastructuur met haar hoge snelheden maakt het nu mogelijk om zonder al te veel kosten je dure zaal en organisatie in te ruilen voor een webinar. Aanmelden, klikken op een link en je zit in de virtuele zaal. Wow, dat gaat gemakkelijk. Maar er is meer dan een traditioneel webinar met één spreker en een power point online. Ofschoon de webinars nog verder zullen groeien in 2017, spreken wij inmiddels ook al over online events die de plaats innemen van de traditionele webinars. En dat zal volgens mij in 2017 alleen nog maar verder toenemen. Wij van Zoem Europe (www.zoemeurope.eu) zien dan ook steeds meer interesse om schaalbare online events te organiseren. Grote groepen en veel interactie. Een trend lijkt eraan te komen. De overeenkomsten en verschillen op een rij.
 
Van traditioneel één spreker naar meer veel sprekers en interactie met 10.000 deelnemers
De term webinar is geleidelijk bij eenieder bekend. Ik doel met deze term op de iets ‘oudere’ en eenvoudige presentaties via het web met slechts één spreker en een aantal mensen die alleen als luisteraar participeren. Werkt prima, en niets mis mee. Maar er kan al zo veel meer. De online events gaan in mijn beleving een aantal stappen verder dan een redelijk passief webinar, bekeken vanuit de rol van deelnemer. Met online events bedoelen we eigenlijk de meest geavanceerde manier van webinars. Zeg maar webinar 3.0. Denk aan een online event met meerdere sprekers (bij Zoem Europe tot 50 sprekers tegelijk mogelijk) en een online publiek dat kan oplopen van 100 tot 10.000 deelnemers. Dat kan binnen een paar uur geregeld worden. Het publiek kan meedoen op alle devices, van smartphone tot en met tablet en van PC tot en met laptop. En ook alle interactie via dat device opstarten. Een paar jaar geleden ondenkbaar. Daarnaast is ook de manier van participeren van het publiek uitgebreider dan vroeger. Zo zijn wij inmiddels bekend met online polling vragen en stellingen die live worden beantwoord door het publiek. De resultaten worden direct aan het publiek teruggegeven. Maar dat is nog lang niet alles. De functies van online "je hand opsteken", chatten met een of meerdere presentatoren en de live Q&A vragen zorgen ervoor dat het publiek actief participeert. De wat statische (oudere) webinars, die voorlopig populair blijven, veranderen in interactieve "uitzendingen" met een professioneel karakter. Live online events bieden (nog) meer dan standaard webinars.
 
Interactie en communicatie wereldwijd vanuit je luie stoel
Schermen worden gedeeld, video’s en ander presentatiemateriaal wordt live online getoond aan het publiek. En binnen de écht geavanceerde webinar/event software kan je zelfs als publiek gevraagd worden om je vraag persoonlijk voor de camera toe te lichten. Klik, klik en je bent van een onbekende toeschouwer gepromoveerd tot spreker met audio en video in een grote virtuele online zaal. Zelf je eigen achtergrond via een green screen achtige tool veranderen? Yes dat kan. Cool!
 
En dat alles vanuit je luie stoel. Het online event gemist? Geen probleem. De standaard opname knop zorgt ervoor dat je alles nog eens kan terugkijken. Van commerciële boodschap tot online kennisuitwisseling en van blended learning tot aan zakelijke dienstverlening online. We zijn in ons land en vele landen in de wereld klaar om de sporadische eenvoudige webinars te vervangen door terugkerende online events. Vergelijk het met een online TV kanaal maar dan met live interactie.
 
Meer contact met je doelgroep! Meer gemak voor je doelgroep en daardoor ook meer resultaten binnen je doelgroep. Ik voorspel een toename in 2017, enerzijds van de wat eenvoudige webinars, maar anderzijds ook een toename van geavanceerde online events waarbij er niet alleen veel kosten worden bespaard, in vergelijking met publiek in kostbare zalen, maar ook vaker dan nu sprekers op afstand aan bod komen die voorheen te veel organisatie of kosten met zich meebrachten. Om van een echte trend van online events te spreken zal de toekomst moeten uitwijzen. Volgend jaar rond deze tijd weten we meer.
 
 
 
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Over de auteur:

John Welzen is oprichter en CEO van 4webcom.com

Hij is een specialist op het gebied van interactieve internet communicatie in de meest brede zin van het woord. Van vergaderen en leren via internet, tot en met live webinar en videoconferencing. Daarnaast heeft hij in het verleden naast ondernemerschap ook veel ervaring opgedaan in leidinggevende en commerciële functies.

Met zijn blog wil hij zijn kennis en ervaringen delen met ondernemers, maar deze ook triggeren om goede discussies op gang te krijgen. Dat zal op de diverse terreinen van het ondernemerschap plaatsvinden. Van businessplan tot social media en van financiering tot live internet communicatie.

Reacties

Paul Bruseker

13-04-2017 08:53  |  

Volgens mij is die voorspelling nu al werkelijkheid geworden. Op social media krijg ik de ene na de andere uitnodiging voor een webinar. Ik ben wel benieuwd naar de resultaten die hiermee geboekt worden. Heeft iemand hier al eens een webinar georganiseerd? En wat heeft dit opgeleverd?

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.