Weblog
Innovatie handleiding voor de ondernemer
Door: Sander Wijdemans,
28 december 2016
-
Wat is innoveren?
Letterlijk is de betekenis van innoveren "vernieuwen". Je kan het ook beschrijven als dingen anders bekijken, out of the box denken en nog veel meer quasi betekenissen. Als je er de 18e eeuwse Engelse schrijver Horace Walpole even wil bijhalen, dan is innovatie in heel veel gevallen te omschrijven als serendipiteit.
Het woord komt van Serendip en is een oude naam voor Sri Lanka. In zijn verhaal beschrijft Walpole drie prinsen van dat land die - weliswaar actief op zoek naar wat "anders" - totaal onverwachte dingen ontdekken. Voorbeelden? Denk maar aan Champagne, Post-It notes, Röntgenstraling en zelfs de ontdekking van America.
Ook in de 21e eeuw, kan jij nog zo’n avontuur beleven. Hoe dan? Wel, denk even mee langs de volgende lijnen. Vertrek bij je eigen mentaliteit, omgeving en ervaring. Kies de meest aantrekkelijke kans op vernieuwing er uit. Herformuleer die als een uitdaging naar een sector waar jij niet of minder actief bent maar die anderen kan inspireren. Draag de boodschap uit aan al wie mogelijk interesse zou kunnen hebben. Ga ook buiten je gekende netwerk en stel een longlist op. Zo ontstaat een groep enthousiastelingen die jou aanvullen en kunnen helpen om de uitdaging aan te gaan. De shortlist ontstaat vanzelf wel.
Van uitdagen naar uitwerken
Het is waarschijnlijk makkelijker om een open dialoog op te starten dan om gemeenschappelijke doelen te definiëren. Selecteer daarom je toekomstige partners zorgvuldig en dokter uit wie wat gaat doen en wanneer. Vergeet ook niet tegenstrijdige belangen uit te praten. De output van de discussie wordt een gedeelde visie, missie en lijst van veranderingen die jullie willen realiseren. Zodra een potentiële partner deze visie en missie steunt, wordt hij een vaste partner voor het innovatieproject. Dan ga je zo snel mogelijk aan de slag met "quick wins" en korte termijn doelen. Dat houdt het momentum van de groep gaande en garandeert de motivatie van alle deelnemers.
Niet-technologische innovaties
Het hoeft niet altijd een concrete vernieuwing te zijn van een product, een technologie of een proces. Echte innovatie kan er ook gewoon uit bestaan iets anders aan te pakken. Enkele belangrijke voorbeelden:
- Marktinnovatie, een kolfje naar de hand van marketing professionals. Je kan mogelijk een nieuwe groep gebruikers vinden voor een bestaand product. Mogelijk heb jij dus het product en zoek je de markt. Het kan ook net andersom. Al aan export gedacht? Import uit Mongolië?
- Organisatie innovatie slaat op de manier waarop er binnen de organisatie gewerkt wordt. Mogelijk heb jij net wel of net geen ervaring met de organisatie van thuiswerk of andere samenwerkingsverbanden. Bandwerk? Sociale werkplaatsen?
- Financiële innovatie is dan weer de manier waarop je de nodige investeringsfondsen kan bewerkstelligen. Heb jij ervaring in crowdfunding? Hoe staat het met je relatie met reguliere banken? Met start-up organisaties? Met de Kamer van Koophandel?
- Communicatie innovatie kan je dan weer omschrijven als de manier waarop je wel of niet alle moderne communicatiemiddelen kan of wil gebruiken.
Innoveren, je moet er gewoon aan beginnen.