Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

Zo wordt jouw nieuwe webshop wél een blijvertje

Door: Sander Wijdemans, 01 maart 2017 - Webshops schieten nog steeds onverminderd als paddenstoelen uit de grond. Iedereen kan een website opzetten, spullen inkopen en pakketjes versturen, toch? Helaas stopt ongeveer de helft van de nieuwe webwinkels binnen een jaar of twee. Misschien begint het, ondanks het lage slagingspercentage, stiekem toch bij je te kriebelen om een online winkel te beginnen. Hoe zorg je ervoor dat je geen valse start maakt en straks helemaal uitbloeit als een echte webwinkelier?

Gat in de markt? Hoe je het ook wendt of keert, het begint toch echt allemaal bij het product dat je wilt gaan verkopen. Mochten je ideeën hierover nog niet helemaal duidelijk zijn, probeer dan niet dat ene unieke product te vinden, dat nog niemand verkoopt. Een gat in de markt vinden is maar voor heel weinig mensen weggelegd. Probeer in plaats daarvan je eigen stempel op je webwinkel te drukken, bijvoorbeeld door uitzonderlijke service, een prachtige layout, opvallende fotografie of zeer uitgebreide informatie.
 
Naast het klassieke winkelmodel wat betreft inkoop- en verkoop van reeds geproduceerde producten, kunnen creatieve geesten spullen van begin tot eind zelf maken, of halffabrikaten naar eigen idee afwerken. Logischerwijs is het verstandig om je ideeën op papier te zetten. Je kunt een hele hoop tijd en energie investeren in het uitwerken en perfectioneren van je bedrijfsplan. 

​Het is zeker belangrijk om te weten wat je wilt gaan doen en welke stappen je gaat ondernemen om je plan, met name het financiële plaatje, uit te voeren. Vooral als je investeerders nodig hebt, is het van belang om te weten wat de kosten gaan zijn en hoe je inkomsten gaat genereren. Als je idee echter in grove lijnen duidelijk is, weet je waarschijnlijk al heel goed wat je wilt en ben je ook in staat aan anderen uit te leggen en ze mogelijk zelfs te overtuigen. Begin in dat geval gewoon. Zaken zullen zeker meer dan eens anders uitpakken dan hoe je het bij het schrijven van je eerste opzet had voorgesteld. Ga daarom nadat je webwinkel een tijdje heeft gedraaid, nog eens voor je bedrijfsplan zitten om je verwachtingen bij te stellen.

Als je serieus wat van je plannen wilt maken, ga je je niet afvragen of je jouw zaak wel of niet moet gaan inschrijven bij de KvK of je wilt aanmelden als ondernemer voor de Belastingdienst. Zoek al je rechten en plichten wat betreft omzet- en inkomstenbelasting tot in de puntjes uit en begin vanaf dag 1 met administreren.  Van alle markten thuis Net als bij een fysieke winkel, heeft ook een webwinkel een eigen plekje nodig, in dit geval op het internet. Vanaf enkele euro’s per maand kun je je website al de lucht in krijgen. Probeer echter goed onderzoek te doen naar welke hostingpartij ervoor zal zorgen dat je webshop goed draait. Net als je geen stenen winkel wilt met een lekkend dak en onbehulpzaam personeel, wil je ook geen langzame webshop met een groot percentage downtime.

Ook een goede klantenservice is voor het kiezen van een hostingbedrijf belangrijk, zodat je bij eventuele problemen snel weer op weg geholpen kan worden. Voor het draaien van een webshop moet je van vele markten thuis zijn. Unieke content is zeer belangrijk, dus er moeten goede, informatieve teksten geschreven worden en duidelijke productfoto’s gemaakt worden. Daarbij heb je webwinkelsoftware nodig waarmee je uit de voeten kunt. Als je handig bent met websites, kun je gratis open source-software gebruiken. Mocht je je vingers hier niet aan willen branden, dan kun je hier beter wat extra budget tegenaan gooien en het uitbesteden.

Nadat je je webshop hebt ingericht, moet er door middel van marketing bezoekers naar je winkel worden getrokken en worden geconverteerd naar betalende klanten. Zo kun je bijvoorbeeld aan de gang met Affliate Marketing of CPC Marketing. Afhankelijk van je budget en kennis kun je ook de marketing laten uitbesteden. Daarnaast kun je zelfs het versturen van je pakketten aan andere bedrijven overlaten door middel van het zogenaamde dropshipping. Met dropshipping omzeil je misschien grote investeringen en voorraadopslag, je verliest er wel één van de belangrijkste contactmomenten met je klant mee.

Het inpakken en versturen van pakketten klinkt misschien als niets meer dan de laatste stap om de bestelling af te kunnen ronden, maar ook hier liggen stiekem een hele hoop kansen. Het minimale dat je kunt doen, is je product in een bruine doos stoppen, er misschien nog een pakbon of factuur bijvoegen, en er een adressticker op plakken. Zij het onbewust, de klant heeft altijd een bepaald gevoel bij het ontvangen en uitpakken van zijn of haar bestelling. Zo geeft een nette, schone verpakking een betere indruk dan eentje met beschadigingen of vlekken. Een doos met een logo zegt meer dan een bruin geval zonder bedrukking. Ook is het belangrijk dat de inhoud bij het inpakken met zorg is behandeld. Wanneer er gebruik is gemaakt van een goede opvulling van lege ruimtes, zodat het product tijdens transport niet los in de verpakking kan bewegen en mogelijke schade zoveel mogelijk wordt beperkt, geeft dat de klant een veel beter gevoel.

Nog een stapje verder is de directe aandacht naar de klant toe. Maak bijvoorbeeld een mooi opgemaakte factuur en stuur ook garantie- en retourvoorwaarden mee, zodat de klant zo weinig mogelijk stappen hoeft te ondernemen om hulp in te roepen. Sommige webshops sturen een persoonlijk bedankkaartje mee of voegen er zelfs een klein presentje bij. In combinatie met de juiste branding, geef je zo je klant een onuitwisbare indruk van jouw bedrijf. Als webshop gelden de regels van de wet ‘Koop op afstand’. Deze zijn strenger dan de regels die gelden voor fysieke winkels. Omdat de klant het product niet in handen gehad heeft, mag deze de bestelling bijvoorbeeld zonder opgaaf van reden terugsturen en is de webwinkel ook nog eens verplicht om naast het aankoopbedrag, de eventuele verzendkosten te vergoeden.

Dergelijke regels kunnen vervelend zijn omdat het je als webwinkelier veel geld kost. Je zou echter ook kunnen overwegen om er juist nog een schepje bovenop te doen. Zo kun je klanten winnen door de retourprocedure geheel gratis aan te bieden, een langere afkoelingsperiode te hanteren of een extra coulante houding aan te nemen bij garantiegevallen. Dit soort extra services kosten je misschien geld, maar het kan ook een heel belangrijk onderdeel worden van je verdienmodel. Je schept vertrouwen, trekt klanten makkelijker met een goed gevoel over de streep en maakt klanten simpelweg blij en tevreden. Blije kanten komen gauw weer bij je terug, schrijven lovende reviews en maken enthousiast reclame bij hun eigen vrienden en familie. 

Ben je nog niet geschrokken van wat er allemaal komt kijken bij het opzetten en draaien van een webshop? Dan zit er wellicht een echte webwinkelier in jou. Begin door websites als Webwinkelopzetten.nl helemaal uit te pluizen en verdiep je vooral in internetmarketing met de informatieve filmpjes met tips van DaisyconBV. Succes!

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Chris

11-07-2017 13:44  |  

Mooi artikel. Goed geschreven. En helemaal gelijk! Het runnen van een (succesvolle) webshop is zo makkelijk nog niet. En ik denk dat veel beginnende / omschakelende ondernemers zich daar nog vaak flink in vergissen.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.