Weblog
5 regels voor een nieuw logo
5 basisregels voor een nieuw logo
Door: Tim Welzen,
16 mei 2017
-
Wat maakt een logo nou een goed logo? Alle memorabele en tijdloze logo’s voldoen aan een 5 tal basisregels. In deze blog nemen we de 5 belangrijkste basisregels van een goed logo met je door zodat jouw nieuwe onderneming een vliegende start kan maken.
De 5 belangrijkste basisregels die je bij het ontwerpen van je nieuwe logo moet onthouden:
1. Eenvoudig
Een goed logo is een eenvoudig logo. Een eenvoudig logo zorgt voor hoge herkenning en het logo is gedenkwaardig en vaak veelzijdig. Goed ontworpen logos hebben iets unieks waarbij er niet te veel elementen zijn toegevoegd. De kracht zit hem in de eenvoud en herkenbaarheid, "Less is more".
Eenvoud betekent niet dat je domweg de dienst/product laat zien in het beeldmerk van je logo. Een restaurant hoeft bijvoorbeeld niet per se een mes en een vork te bevatten. Een tandarts logo hoeft niet altijd een omlijning van een kies te zijn. Je kunt een tal van merken opnoemen die eenvoud hebben in hun logo zonder dat hun product/dienst in het beeldmerk zit. Apple, McDonalds, NS, Coca Cola etc.
2. Herkenbaar
Herkenbaarheid valt eigenlijk samen met eenvoud. Een eenvoudig logo is gemakkelijk te herkennen en hoeft niet precies aan te geven wat het bedrijf doet. Paul Rand (Graphic designer van logos van onder andere: IBM, UPS, ABC) zei het volgende over Het onderwerp van je logo:
Surprising to many, the subject matter of a logo is of relatively little importance, and even appropriateness of content does not always play a significant role.
This does not imply that appropriateness is undesirable. It merely indicates that a one-to-one relationship between a symbol and what it symbolized is very often impossible to achieve and, under certain conditions, objectionable. Ultimately, the only mandate in the design of logos, it seems, is that they be distinctive, memorable, and clear.
3. Tijdloos
Een goed en effectief logo is tijdloos. Dit wil zeggen dat hij de test der tijd doorstaat. Is jullie logo nog effectief over 10 jaar of over 50 jaar? Trends komen en gaan en daarbij adviseren wij bij Elephant Design ook altijd: LAAT MODE OVER AAN DE MODE INDUSTRIE! Volg niet klakkeloos de concurrentie die allemaal een getekende stijl hanteren maar ontwikkel een eigen stijl die eenvoudig, herkenbaar en tijdloos is.
4. Veelzijdig
Een goed ontworpen logo moet veelzijdig zijn in haar gebruik. Je moet bijvoorbeeld rekening houden dat het mogelijk moet zijn het logo te gebruiken voor online doeleinden maar ook voor drukwerk en andere applicaties. Het is belangrijk dat je logo wordt opgemaakt als vector graphic zodat het schaalbaar is tot elk formaat.
Je kunt jezelf deze vragen stellen als je een nieuw logo aan het ontwikkelen bent of een idee hebt voor een nieuw logo:
- Kun je het logo in een kleur gebruiken?
- Is het logo klein ook nog herkenbaar?
- Kun je het logo op een groot formaat drukken?
- Is het logo bruikbaar op een donkere foto / achtergrond?
5. Passend Het logo, de uitstraling en de kleuren moeten passen bij het bedrijf. Zo is het natuurlijk goed dat als het logo kinderen moet aanspreken dat je felle kleuren en een leuk lettertype gebruikt. Dezelfde kleuren en lettertype zijn natuurlijk niet wenselijk als je een logo maakt voor een advocatenkantoor.
Hierbij komen we ook weer terug bij eenvoud. Het beeldmerk/logo moet passend zijn bij het merk en hoeft niet per se te laten zien wat je als bedrijf/onderneming doet. 94% van de logos van de grootste merken laten niet zien wat het bedrijf doet(http://logodesignerblog.com/logo-design-tips-you-can-learn-from-the-worlds-biggest-brands/).
"Simplicity is not the goal. It is the by-product of a good idea and modest expectations."
U kunt uw logo laten ontwerpen bij Elephant Design.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief