Weblog
Overstappen van zakelijke energieleverancier: de fabels en feiten op een rij
Door: Sander Wijdemans,
08 juni 2017
-
Je kunt verschillende redenen hebben om op een andere energieleverancier over te stappen: een verhuizing, niet tevreden zijn over je huidige energieleverancier of willen overgaan op duurzame energie. Er doen nogal wat verhalen ten ronde over overstappen, waardoor je misschien niet tot actie overgaat. In dit artikel zet ik de feiten en fabels over overstappen voor je op een rij.
Fabels overstappen energieleverancier
1. Overstappen levert een hoop gedoe op
Niemand heeft zin in gedoe, maar energie vergelijken vraagt echt niet om dagenlange research. Ook het daadwerkelijk overstappen regel je in tien minuten online. Je meldt je aan bij een nieuwe energieleverancier en ontvangt binnen twee weken een brief. Je kunt dan nog binnen veertien dagen tijd annuleren. Je nieuwe energieleverancier regelt de opzegging van het contract bij je oude leverancier. Daar heb je zelf geen omkijken naar. Eenvoudig toch?
2. Ik loop het risico dat mijn energie wordt afgesloten
Het is niet zo dat bij het overstappen naar een andere energieleverancier je oude leverancier je stroom afsluit en de nieuwe leverancier je vervolgens weer aansluit. Overstappen is een administratieve handeling: je rekening komt voortaan van een andere energiemaatschappij.
3. Ik moet altijd een opzegboete betalen
De opzegtermijn van een contract bij een energieleverancier is meestal 6 tot 8 weken. Als je op tijd je contract opzegt, betaal je geen overstapboete. Lees wel je contact hier goed op na en bel bij twijfel met de klantenservice van de energiemaatschappij. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.
4. Als ik overstap op groene stroom dan heb ik een nieuwe meter nodig
Of je nu kiest voor grijze of groene stroom: overstappen op een andere energieleverancier is een administratieve handeling. Je krijgt een nieuw contract, maar geen nieuwe leidingen of meter.
Feiten overstappen energieleverancier
1. Overstappen levert mij financieel voordeel op
Als nieuwe klant kun je bij energieleveranciers op een lager tarief rekenen. Zeker als je voor de eerste keer overstapt, kun je zo honderden euro’s besparen. Ook na een jaar op een andere leverancier overstappen loont, want energiemaatschappijen plaatsen hun klanten na afloop van het actiejaarcontract in een hogere tariefgroep. Je profiteert er dus altijd van als je na een jaar van energiemaatschappij wisselt.
2. Overstappen levert meer op dan de korting die mijn huidige leverancier biedt
Ook al hebben energiemaatschappijen de mond vol over klantbehoud: vast klanten worden zelden voor hun trouw beloond. Energieleveranciers steken meer geld in het werven van nieuwe klanten door het aanbieden van een lager energietarief.
3. Er kan iets fout gaan met de administratie
Dat kan altijd gebeuren. Maar je komt dan echt niet zonder stroom te zitten en eventuele dubbele rekeningen hoef je niet te betalen: je kunt met je contract aantonen dat je vanaf een bepaalde datum bent overgestapt. Eventuele problemen zijn met één telefoontje naar de klantenservice opgelost.
4. Ik betaal mijn welkomstcadeau bij de nieuwe energieleverancier zelf
Ja. Hoewel je flink kunt besparen op je energierekening door over te stappen, voor het welkomstgeschenk moet je het niet doen. Die leuke gratis gadget krijg je vaak pas als je akkoord gaat met de voorwaarde om voor meerdere jaren een contract aan te gaan, terwijl het juist in je voordeel is om ieder jaar voor een nieuwe leverancier te kiezen (zie feit nummer 1).
Ik ben benieuwd hoe jij denkt over bovenstaande feiten en fabels. Als zelfstandig ondernemer ben ik er achtergekomen dat het overstappen naar een andere leverancier echt een eitje is en dat het me uiteindelijk een aanzienlijk kostenvoordeel heeft opgeleverd.