Weblog
Onopvallend opvallen: sponsoring, product-placement en originele relatiegeschenken
Door: Sander Wijdemans,
01 augustus 2017
-
Als het gaat om naamsbekendheid verwerven voor je bedrijf en het maken van reclame is het mogelijk om een enorm bugdet uit te trekken zoals sommige multinationals doen. Maar wanneer de marketingcampagne niet goed uitgewerkt is, kan het dat mensen je reclame niet op een positieve manier associëren met je bedrijf. En dat is schadelijk voor je imago. Ook hebben veel midden en kleine bedrijven simpelweg het geld niet.
Daarnaast is het natuurlijk altijd beter om een effectieve campagne te voeren dan enkel maar een dure. De kunst is om onopvallend op te vallen. Hoe je dit aanpakt en op welke manier je sponsoring, product-placement en het geven van relatiegeschenken in kunt zetten om jouw bedrijf beter voor de dag te laten komen, lees je hier.
Sponsoring: alleen weggelegd voor grote bedrijven?
Een bekende manier van de zichtbaarheid van je bedrijf vergroten en naamsbekendheid te verwerven is sponsoring. En dit is niet alleen weggelegd voor grote bedrijven, op regionaal niveau kan sponsoring erg goed zijn om jouw bedrijf op de kaart te zetten. Naast goodwill levert sponsoring een betere zichtbaarheid op en introduceert jouw bedrijf, of product, bij een regionaal publiek. Ook is er het bijkomende voordeel van backlinks van het gesponsorde team of evenement naar jouw website, die jouw zoekresultaten in de grote zoekmachines risicoloos kunnen verbeteren.
Waar let je op bij sponsoring?
1. Waar voor je geld
Allereerst, zorg dat je begrijpt wat je krijgt voor jouw sponsoring. Wanneer je geld overmaakt zonder een tegenprestatie te verwachten spreek je niet van sponsoring maar van een donatie. Dit kan helpen bij maatschappelijk verantwoord ondernemen, en heeft zo haar eigen voordelen (kijk hier voor meer informatie over MVO). Maar dit is niet hetzelfde als sponsoring. Alvorens je een sponsoringpakket kiest kijk naar welke doelgroep je hiermee bereikt. Kijk of het pakket je genoeg zichtbaarheid verschaft in vergelijking tot andere soortgelijke contracten of evenementen en let ook op de online zichtbaarheid.
2. Het juiste bereik
Vervolgens kijk je naar het bereik. Het sponsoren van de wielerploeg van de Tour de France heeft uiteraard niet hetzelfde budget als de regionale handbalcompetitie. Het bereik is simpelweg niet hetzelfde. Wees echter niet bang om hierin te investeren, mits de bezoekersaantallen interessant zijn. Om verschillende pakketen of evenementen te kunnen vergelijken kun je het aantal verwachte bezoekers delen door het sponsoringbedrag. Vergeet niet dat de gebruikers van jouw dienst of product wel naar dit soort evenement moet komen, anders heeft je investering ondanks een uitstekend bereik niet het gewenste effect.
3. Neem actief deel
Allerlaatst is het de kunst om actief deel te nemen in de promotie van de sportclub of het evenement dat je sponsort. Dit creëert een positieve connectie tussen jouw bedrijf en het evenement en dat is weer goed voor je imago. Vermeld de sponsoring op je website, in de nieuwsbrief en op de sociale media om ook je personeel en al bestaande klanten in te zetten bij de communicatie. Immers een goede sociale mediacampagne wordt graag gedeeld. Om optimaal gebruik te kunnen maken van dit effect kies je voor een speelse actie, wedstrijd of prijsvraag die je verbindt aan de sponsoring.
Hoe effectief is product-placement?
Product-placement is iets wat alleen onder heel specifieke voorwaarden werkt. Uit wetenschappelijk onderzoek van Rick Wilson en Brian Til blijkt dat het beste effect wordt bereikt met een audiovisuele placement. (23,8% Van de merken worden onthouden tegen slechts 4,5% bij een audio- en 4,1% bij een visuele placement).
Ook de duur van de zichtbaarheid van het product is erg belangrijk (bij een vertoning van langer dan 2 seconden onthoudt 11,2% van de kijkers het product tegen slechts 2,2% bij een kortere verschijning).
Ook hoe het zichtbaar is (close-ups of interactie met een hoofdpersoon) vergroot de kans dat men zich het product herinnert.
Als laatst helpt het aanzienlijk als het merk genoemd wordt (tweemaal vernoemde merken werden in 27,7% van de gevallen onthouden tegen 6,4% bij één en 4,1% bij geen vermelding). Ga dus alleen voor een optimale product placement, anders is het weggegooid geld.
Hoe maak je gebruik van originele relatiegeschenken
Net als bij andere marketingtools is het bij het kiezen van relatiegeschenken belangrijk dat je doet wat bij jouw imago past. Ben je een jonge onderneming die gek is op trends of heb je zo’n publiek, kies je voor trendy relatiegeschenken. Ben je een bedrijf dat wat traditioneler is ingesteld of wil je een bredere doelgroep aanspreken, kies je juist voor bruikbare cadeaus die niet zo trendonderhevig zijn.
Heb je zin om af te wijken van de traditionele pen, laat dan eens een lanyard bedrukken. Lanyards, of keycords bedrukken zorgt voor een handig cadeautje dat je gemakkelijk kunt geven aan nieuwe klanten, bij bezoek aan een beurs, of wanneer klanten zich bijvoorbeeld melden voor een loyaliteitsprogramma. Voor speciale gelegenheden en klanten die je extra in het zonnetje wilt zetten kies je voor een wat duurder en persoonlijker cadeau.
Let echter wel op dat het budget past bij de klant, zodat het een gebaar blijft en niet een poging tot omkoperij lijkt. Wees je er van bewust dat in bedrijfstakken waar de integriteit van de werknemers hoog in het vaandel staan (ambtenaren of bijvoorbeeld politie) vaak een reglement gehanteerd wordt. Hierin is het aannemen van relatiegeschenken soms verboden of verbonden aan een maximum bedrag.
Conclusie
Om onopvallend op te vallen en je naamsbekendheid te vergroten is het belangrijk om je strategie goed aan te passen aan je doel (wat wil je verkopen/bereiken) en om te weten wie je daarbij aanspreekt. Wees je goed bewust van wat de verschillende tools inhouden en kies zo voor sponsoring, product-placement en het geven van relatiegeschenken die bij je imago passen en de investering waard zijn.