Weblog
De kracht van fora voor bedrijven
Door: Sander Wijdemans,
04 september 2017
-
Wie als ondernemer nog niet actief is op verschillende Nederlandse fora laat een kans liggen. Waar bedrijven goed vertegenwoordigd zijn met een website en social mediakanalen, daar vergeten zij nog weleens dat er ook op andere plekken online veel te bereiken valt. Al is het alleen al doordat er een reputatie op te bouwen is. In dit artikel krijg je vijf redenen waarom je als bedrijf actief moet zijn op de verschillende online fora.
Een reputatie opbouwen
De belangrijkste reden waarom meepraten op fora voor bedrijven interessant is, is reputatiemanagement. Niet alleen de kwaliteit van jouw product, maar zeker ook de kwaliteit van jouw bedrijf is van grote waarde op de markt. Consumenten winnen tegenwoordig eerst uitgebreid informatie in voor zij tot een aankoop overgaan. Dit doen zij onder meer op de fora. Wanneer jij daar als ondernemer goed zichtbaar bent, dan heb je dus al een belangrijke eerste stap gezet. Dat alleen is al reden genoeg.
Gemakkelijk communiceren
Als bedrijf ben je steeds minder afhankelijk van externe zenders om je boodschap over te brengen op de consument. Je kunt daarvoor zelf allerlei kanalen gebruiken. Vooral online kan dit erg gemakkelijk. Het is dan echter wel essentieel dat je ook echt alle kanalen die je tot je beschikking hebt gebruikt. Hoe breder je zichtbaar bent, hoe groter de omvang van het publiek dat je kunt bereiken. Ook het actief zijn op een forum hoort hier dus bij.
Vindbaarheid verhogen
De vindbaarheid van jouw bedrijf online hangt van een aantal zaken af. Hoewel het belang van links enigszins is teruggedrongen, is het nog altijd zo dat dit wel meespeelt. Wanneer jij veel actief bent door in gesprek te gaan met consumenten op fora, dan zal bij ieder bericht de link naar jouw bedrijf opnieuw worden toegevoegd. Mits je hem goed in je biografie hebt verwerkt natuurlijk. Dus ook in het kader van de vindbaarheid is actief meedoen online zeer belangrijk.
Een kans pakken
Zelf actief zijn op fora zorgt er ook voor dat je kansen kunt pakken die je geboden worden. Zoals je bij punt 1 al kon lezen is reputatiemanagement erg belangrijk. Een forum is de plek waar een ontevreden klant zijn onvrede zal uiten. Wanneer je hier niet actief bent kan je hier dus ook niet op inspringen. Ben je hier wel, dan kan je je juist van je beste kant laten zien. Bijvoorbeeld door met een adequate oplossing te komen.
Leren van elkaar
Natuurlijk ben je goed in wat je doet. Dat neemt echter niet weg dat je nog altijd beter kunt worden. Zeker wanneer je openstaat om van andere te leren. Of dit nu vakgenoten, consumenten, of experts op allerlei vlakken zijn maakt niet uit. Door actief te zijn op verschillende fora kan je veel leren. Dit is minstens zo veel waard als het volgen van workshops en bijscholingscursussen. Grijp die kans dan ook.