Weblog
Innovatie is uit, leve de innovatie
Door: Guust Swarte,
23 januari 2012
-
De populariteit van innovatie neemt af.
In een van mijn platforms kwam ik een onderzoek tegen van gezochte trefwoorden bij google. Daaruit blijkt dat de afgelopen jaren woorden als "innovatie" en "octrooien" in populariteit sterk afnemen. Wat is er aan de hand?
Met internet als enorme informatiebron en communicatiekanaal ligt kennis op straat. Innovatie is crowdsourcing geworden, de verdiensten liggen niet meer bij de innovatie zelf maar bij de snelle introductie en verspreiding.
Innovatie in de traditionele zin betekent investeren en risico nemen tegen de belofte van een hoge winst. Dat laatste houdt in veel gevallen geen stand. En investeren is vaak niet nodig als je businessmodel uitgaat van je core-business, van samenwerken en uitbesteden.
Investeren is wel belangrijk bij snelle opschaling. Dat heeft succes bij zekerheid. Investeerders staan niet in de rij om hun kapitaal te steken in projecten met hoog risico.
Ook de klanten zijn vandaag minder geneigd tot het kopen van innovaties. Prijs is veel belangrijker. Zonder klant is een innovatie zonder waarde.
Toch is innovatie wel degelijk van wezenlijk belang voor de ondernemer van vandaag. Werd innovatie in aanvang beschouwd als het ontwikkelen van iets nieuws, langzaam werd daar aan toegevoegd het succesvol introduceren van iets nieuws: van uitvinder naar ondernemer. Nu staat de innovatie in dienst van de ondernemer, als mix met marketing en verdienmodellen. Het terrein van innovatie is defintief verschoven naar het ontwikkelen van slimme businessmodellen.
Het begrip innovatie heeft zichzelf geïnnoveerd.
www.swarte.com