Weblog
Waarom succes altijd begint met een mislukking
Door: Guust Swarte,
04 april 2012
-
Laatst kwam ik een recensie tegen van het boek van Tim Harford. Zijn titel suggereert, dat je moet streven naar mislukkingen om tot succes te komen. Dat past niet echt lekker in de ervaringen uit mijn innovatie adviespraktijk. Interessanter is: hoe kunt u mislukkingen tot een succes maken? Volg de gedachtenlijn van Tim Harford en kijk hoe u met mislukkingen kan omgaan.
Uit de literatuur is bekend, dat het merendeel van innovaties uiteindelijk niet wordt gebruikt waarvoor het orrigineel bedoeld was. De mobiele telefoon was nooit bedoeld als tienerspeeltje en verslavende speelmachine. De 3M lijminnovatie was inferieur, totdat het een succes werd met de post-it. Een aanvankelijke misklukking kan later een succes blijken, maar een aanvankelijk succes kan later ook uitlopen in een mislukking.
Hoe moet u nu met mislukkingen omgaan?
Slimme organisaties, zo beweren veel innovatiegoeroes, bouwen eerst binnen hun organisatie innovatievermogen op en creëren een innovatiecultuur. In een innovatieve organisatie kan en moet iedere werknemer creatief zijn. Dankzij creativiteitssessies, tools, opleidingen, met innovatieteams. Mislukkingen zijn toegestaan, want een creatief proces mag niet worden gefrustreerd. En iedere werknemer wordt zelfsturend ondernemer binnen de eigen organisatie. Voor een maximaal creativiteitsproces zijn deze uitgangspunten misschien waar, voor de ondernemer contraproductief:
(1) Het geforceerd creatief maken van niet-creatieve mensen leidt tot frustraties en tot sub-optimaal presteren. Dat geldt ook voor het ondernemerschap binnen de organisatie.
(2) Creativiteit en ondernemerschap kunnen de productiviteit in de organisatie verlagen door gebrek aan focus. Creativiteit heeft in uw organisatie een duidelijke structuur en geleide richting nodig.
(3) Het toestaan van mislukkingen ondermijnt de wil om ervan te leren.
Conclusie: Innovatie is een investering. En ook mislukkingen kosten (veel) geld: om ze te maken en om ze te repareren. Dat moet worden terugverdiend door een hogere prijs en marge op de innovaties, of met een groter marktaandeel. De organisatie wordt met de mislukkingen afgeleid van de focus. Maar zoals bij de post-it, goed uitgepakte mislukkingen worden een succes omdat ze actief worden geregisseerd en er gericht wordt gekeken naar alternatieve toepassingen binnen de eigen focus, competenties en strategie.
Guust Swarte, innovatiestrateeg en toekomstverkenner. www.swarte.com