Weblog
Profiteer van de recessie en verkoop uw bedrijf
Door: Koos Jager,
17 juni 2012
-
De afgelopen jaren rijst steeds vaker de vraag "Is het wel verstandig om in deze tijd van recessie je bedrijf te koop te zetten?" Maar als u kijkt naar de kengetallen en de markt is duidelijk dat er een hausse aan te koop staande bedrijven aankomt.
Volgens de Kamer van Koophandel van Amsterdam zetten alleen al meer dan 30.000 ondernemers in de regio Amsterdam hun bedrijf de komende jaren te koop. Opgeteld bij het aantal bedrijven dat in de rest van het land te koop staat, betekent het dat ons land de komende jaren zeker 100.000 bedrijven in de verkoop heeft. Er is duidelijk sprake van een kopersmarkt. Maar wie gaat deze bedrijven kopen? En waarom?
Daar waar vroeger de opvolging vaak in familieverband werd gedaan, zal de noodzaak van verkoop aan externe partijen steeds groter worden vanwege het gebrek aan natuurlijke opvolging. Verkopers staan hier onvoldoende bij stil en stellen de verkoop van de onderneming uit. En dan zijn er ook nog ondernemers die het gevoel hebben dat ze in deze tijden van recessie hun bedrijf beter niet te koop kunnen zetten. Waarschijnlijk omdat ze het gevoel hebben dat er geen kopers zijn. Maar het tegendeel is waar. Er zijn heel veel partijen met geld op de markt, zoals MBI-kandidaten (Management Buy In) die juist nu een bedrijf willen kopen.
Ondernemers wachten steeds vaker met verkopen. We zien hiervoor een aantal, steeds terugkerende, redenen voor:
·Veel ondernemers steken hun kop in het zand doordat ze onbekend zijn met het proces en te weinig kennis hierover hebben. Denk hierbij aan het waarderen van een bedrijf, het opstellen van contracten en het onderhandelen over diverse zaken;
·Er is sprake van een bepaalde onzekerheid over het juiste moment van verkopen: zelfs schitterende bedrijven zijn onzeker over het moment van verkopen terwijl er op dit moment vele kopers in de markt zijn;
·Men is te druk met de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf om met een strategische zaak als verkoop bezig te zijn.
Hoe jammer is het dat veel ondernemers te laat beginnen met nadenken over verkoop? Er is onvoldoende aandacht voor de positionering ten opzichte van potentiële kopers en er is te weinig kennis over het verkoopproces en de verschillende constructies die hiervoor bestaan zoals koopholding en MBI. En dat terwijl er vaak legio bedrijven te vinden zijn die geïnteresseerd zijn in een bepaalde onderneming.
Wanneer komt het moment dat ondernemers gaan inzien dat er over enkele jaren een verschuiving gaat plaatsvinden van een kopersmarkt naar een verkopersmarkt? Zodra de economie weer aantrekt zullen veel partijen weer willen verkopen. Met een overschot aan te koop staande bedrijven tot gevolg. De nadelige gevolgen daarvan hoef ik verder niet uit te leggen lijkt me.
Kortom, de komende jaren is er weer veel te koop in ons koude kikkerlandje. Wat betekent het voor u?