Weblog
Kansen voor online ondernemers liggen nog altijd bij de klant
Door: Hein Brockhoff,
19 september 2012
-
Het is duidelijk dat de gemiddelde ondernemer een online aspect in zijn strategie probeert op te nemen. Maar is dit voldoende om het online ondernemerschap écht uit te dragen?
Volgens het Economisch bureau van ING gebruikt tweederde van de ondernemers sociale media om de klant te bereiken. Minder dan de helft maakt gebruik van zoekmachinemarketing zoals Google Ads en maar liefst 92 procent heeft een eigen website. Veel ondernemers worstelen met de term ‘online ondernemen’. Er is vandaag de dag zoveel informatie beschikbaar dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Echter, het eeuwenoude basisprincipe, luisteren naar de klant blijft ook nu doorslaggevend.
Er zijn verschillende kenmerken van online ondernemen. Ik zet een aantal essentiële aspecten op een rij:
Online vervangt offline niet
Online ondernemen begint bij een stevige basis. Eerst moet uw huis op orde zijn en moet het bedrijf groeien en dan kunt u verder kijken. Veel ondernemers denken dat ze online zaken kunnen oplossen die offline niet goed gaan, maar het gaat juist om de combinatie van deze twee. Zodra interne processen zoals administratie en logistiek efficiënt zijn ingedeeld, houdt u meer tijd over voor klanten.
Luister naar de klant
Deze focus is noodzakelijk want de grote kans van online ondernemen ligt bij de klanten. Dankzij de online wereld kunt u zien wie uw klanten zijn, wat ze denken en hoe ze handelen. Nooit eerder stond een ondernemer zo dicht bij zijn doelgroep en heeft hij de kans op tevreden klanten. Luisteren naar klanten is vaak lastig als u er meerdere hebt, maar online helpt hier enorm bij.
24/7 online
Ondernemers blijken echter niet op het juiste tijdstip naar klanten te luisteren. Wereldwijd onderzoek van Buddy Media geeft aan dat merken met name actief zijn op social media tijdens kantooruren. De klant daarentegen is vooral actief buiten werktijd, in het weekend en in de avonduren. We weten wie onze klanten zijn, wat ze willen en wanneer ze actief zijn. We laten echter kansen liggen door er niet te zijn juist wanneer de consument daar behoefte aan heeft. 24/7 online zijn is erg belangrijk als ondernemer. Meer sociale interactie leidt niet alleen tot hogere merkbetrokkenheid, maar zorgt ook voor meer binding met de klant.
Delen van informatie
Een laatste belangrijk aspect is tenslotte het delen van informatie. De snelle wereld van nu zorgt ervoor dat we niet meer fanatiek op zoek hoeven te gaan naar informatie en tools. De informatie komt naar ons toe. Mensen weten iedere dag weer waarde toe te voegen door zaken met elkaar te delen op nieuwe media. Niet alleen delen we zaken bewust, maar soms ook onbewust. Google weet bijvoorbeeld waar we zijn en wat we zoeken, maar het prijsgeven van deze informatie levert ons ook weer wat op. Wanneer u deze behoefte om te delen voelt, begrijpt en toepast bent u pas een online ondernemer. Dit vergt voor velen een aanpassing van de mindset en een gedragsverandering. Dit geldt overigens niet alleen voor de ondernemer, maar voor de hele onderneming. Openheid over producten en diensten, maar ook over uitdagingen binnen een bedrijf zegt vaak veel meer over een onderneming dan de kwartaalcijfers.