Weblog
Grote behoefte aan kennis over betrouwbare online partijen
Door: Hein Brockhoff,
07 oktober 2012
-
Ondernemers verwachten over twee jaar meer dan 22 procent van hun omzet digitaal te realiseren. Het aantal online partijen en professionals die de ondernemer helpen met het efficiënt inrichten van processen en het vergroten van de online zichtbaarheid groeit dan ook snel.
Dit blijkt uit cijfers van het Economisch Bureau van ING. U heeft verschillende vormen van expertise nodig om succesvol te zijn, maar hoe weet u als online ondernemer welke partijen betrouwbaar zijn?
Online tools
Ondernemers kunnen gebruik maken van diverse tools die het online ondernemen makkelijker maken. In deze tijden van cloud computing is een onderneming allang niet meer afhankelijk van één systeem, maar zit het succes vaak in de koppeling van tools en applicaties. Online ondernemen zit verweven in een gehele organisatie, zowel intern als extern. Vragen die ondernemers hebben, variëren van: ‘Wat is de beste online salarisverwerking’ tot ‘hoe optimaliseer ik mijn website met behulp van SEO?’ Deze informatie heeft een ondernemer allang niet meer in eigen huis, daarvoor moeten er samenwerkingsverbanden in de markt gevonden worden.
Bundelen van betrouwbare specialismen
Met het toenemend aantal professionals op online gebied is het voor de ondernemer niet altijd makkelijk om door de bomen het bos te zien. Er ontstaat een behoefte van MKB-ondernemers waar grote partijen in kunnen voorzien. Ondernemers weten vaak niet meteen welke partijen betrouwbaar zijn. Grote ICT-bedrijven hebben de expertise in huis om partijen te toetsen. Uiteindelijk moet de ICT branche zover zijn dat partijen regelmatig getoetst worden, waarna de betrouwbare specialismen gebundeld en naar de ondernemer gebracht kunnen worden.
Expertise vanuit community
Zowel techniek als content spelen hierin een belangrijke rol: Enerzijds gebeurt dit door slimme software in te zetten die open staat voor samenwerking met andere toepassingen, anderzijds gaat het om diensten die ondernemers helpen om bijvoorbeeld social media in te zetten. Beide aspecten zijn van toegevoegde waarde voor een goede online ondernemer en versterken elkaar. Het is tijd voor de branche om het kaf van het koren te scheiden en ondernemers te helpen in het zoeken naar de juiste partijen.