Weblog
Nieuw Facebook alleen voor ondernemers
Door: John Welzen,
10 maart 2013
-
Kort geleden las ik dat de generatie van 20-24 jaar Facebook alweer afschrijft. Oftewel, Facebook is niet meer hot bij deze groep. Het bekende duimpje wijst ineens naar beneden. "Jeetje, wat gaat dat allemaal snel.""Alweer even pieken op internet en snel je poen pakken?" En daarna met z’n allen op weg naar de volgende hype?
Ach, zo’n vaart zal het met Facebook toch niet lopen? Ik zie meneer Zuckerberg nog de bel luiden voor de Wall Street beursgang van 100 Miljard! Ja, u leest het goed… dat is nog eens wat anders dan een kabinet dat 4 Miljard moet bezuinigen.
Eerlijk is eerlijk, 100 Miljard is een belachelijk hoog bedrag voor een knappe website waarmee je snel (virtuele) vrienden maakt en ze even snel weer verliest. Let wel, we spreken hier over een world wide website met meer dan 1 Miljard gebruikers. Maar toch, Facebook moet uiteindelijk ook heel veel geld opleveren voor haar investeerders. Nóg meer dan de waarde die het had bij de beursgang. Immers, investeerders willen rendementen zien die zich vertalen in een nog hogere waarde van de aandelen.
Massa is kassa
De slogan "massa is kassa" is bij Facebook zeker op z’n plaats. De enorme database van potentiële klanten (prospects) tikt nu eenmaal lekker aan en vertegenwoordig een enorme waarde. En die waarde heeft zich snel vertaald in een unieke beursgang. Vooral voor de early adopters onder de Facebook investeerders (denk aan Bono van U2) is er sprake van een geweldig rendement.Die hebben allemaal lekker gecasht tijdens de beursgang. Er was immers sprake van een explosie van het aandeel, mede dankzij de hulp van slimme marketeers van belanghebbende banken. Kort na de beurs introductie van Facebook was er echter een duikvlucht van het aandeel. Ik waag mij er niet aan om over de ins en outs van de waardebepaling van Facebook iets te schrijven. Daar heb ik echt geen verstand van. Wat ik wel weet is dat toekomstige geschatte opbrengsten van adverteerders een belangrijke rol heeft gespeeld in de waardebepaling.
Banners?
Dat zou andersom dus ook betekenen dat het erg lucratief is voor bedrijven om op Facebook te adverteren? Immers, als je uitgaat van enorme opbrengsten als Facebook,dan zijn er ook enorm veel gegadigden om de rekeningen te betalen. Dus ondernemers: lekker veel banners plaatsen op Facebook om de klanten naar je eigen product te lokken. En als er veel potentiële klanten zijn dan zullen er wellicht een aantal klikken op uwkostbare banner? Of: als het ‘regent’ op Facebook, dan ‘druppelt’ het op uw banner. En dan nog hopen dat ze iets bestellen of actie ondernemen. Want alleen met de banner ben je er niet. Toch? Massa is kassa. Is dat wel zo? Is adverteren via een banner op Facebook wel zo interessant? Word uw bedrijf er echt beter van?
Help, waar is dat kruisje?
Ik ben nog steeds in de veronderstelling dat de doorsnee internet gebruiker de buik vol heeft van al die banners. Want laten we eerlijk zijn, u bent het toch ook zat om die groot uitvouwende reclame boodschappen op veel websites te zien? Laat staan dat u de moeite neemt om erop te klikken en weg te gaan, in dit geval, van Facebook. Dus, snel op zoek naar dat kruisje. Weer een extra klik, tenminste als u het kruisje om te sluiten snel heeft kunnen vinden? Kan wel zo zijn, maar toch zijn de toekomstig geschatte opbrengsten van banners dermate optimistisch geschat dat Facebook mede hierdoor naar de magische grens van 100 miljard werd getild. Facebook heeft natuurlijk het grote voordeel dat men alles weet over haar klanten waardoor men voor specifieke doelgroepen kan adverteren. Dit narrow casten is inderdaad een sterk punt. Maar dan nog. Worden andere bedrijven nu snel groter door te adverteren op Facebook? Ik zou het echt niet weten. Mij bekruipt toch weer het gevoel dat de marketing managers van bedrijven dit onderdeel van de social media zwaar overschatten. Meedoen met banners is misschien belangrijker dan veel nieuwe klanten winnen.
Facebook voor de business to business
Het verschilt per bedrijf of een banner op Facebook uw onderneming veel nieuwe klanten zal bieden. Ik ben met mijn bedrijf 4Webcom actief in een B2B markt. In een dergelijke markt, in dit geval webbased video conference en webinar software, zitten je prospects niet op Facebook. Immers Facebook is een website voor particulieren. Het is geen echte B2B website. Uiteraard, iedereen wil graag zijn bedrijf promoten op Facebook, al was het maar om erbij te horen."Wat, sta jij nog niet op Facebook?"
Ik zou het toejuichen als er een Facebook voor bedrijven zou zijn. Ik fantaseer even verder in de toekomst. Ik zie dan een Facebook waarop alleen mensen vanuit bedrijven met elkaar contact leggen. Nee, nee, niet zo afgemeten en streng bepaald zoals op LinkedIn. Gewoon business vrienden toevoegen en vooral overhet bedrijf waarvoor je werkt, over jezelf en over de business vertellen.
Online company pride
Ook over producten, diensten en markten wordt kennis met elkaar gedeeld. En wat te denken van online company pride meetings om elkaars bedrijf beter te leren kennen. Dat kan prima via live webinars. Nieuwe informatie en nieuwe kennis. Stoppen met het weren van commerciële informatie. Het nieuwe Facebook is er juist om het "gezicht" van je bedrijf te delen. Je wilt graag je product en collega’s promoten. En andersom ook meer over het producten, dienstenen de collega’s van anderen te weten komen. Waarom niet? Kortom, een toekomstig zakelijk Facebook waarbij je weet dat je graag iets aan elkaar wilt verkopen en/of waarin je een win-win van business zoekt. Hier vindt je geen bestraffende LinkedIn vinger als je met iemand contact zoekt die je nog niet kent.
Win-Win is in
En als je geen zin hebt in een commercieel zakelijk Facebook voor ondernemers, dan wordt je gewoon geen lid. Makkelijk toch? Dan adverteer je lekker op Facebook of je masseert nieuwe business contacten op LinkedIn. Eventueel met een duur premium pakket. Maar op LinkedIn niet lastig worden hé, en zo maar iemand aanschrijven zonder dat je diegene kent?
Daar waar je op gewone business meetings iemand spontaan aanspreekt en jezelf voorstelt kan je op LinkedIn op een reprimande komen te staan. Hoe anders op het "nieuwe" Facebook voor ondernemers. Op het nieuwe Facebook is naar elkaar mailen heel gewoon. Elkaar leren kennen is juist de bedoeling. Foto’s plaatsen ook. En natuurlijk de gratis productfolder die je van elkaar kunt bekijken. Alles is open en transparant voor ondernemers met een duidelijk doel: business met elkaar doen. En elkaar proactief benaderen, zonder schijnheilig gedoe. Massa is kassa maakt plaats voor "Win-Win is in".
Reacties
14-03-2013 10:45 |
Beste John, |
14-03-2013 11:20 |
Het kan nog veel eenvoudiger. LAat op Facebook een kruisje zetten ''Ja ik heb een bedrijf''. En vervolgens kun je een filter op je pagina loslaten, waarbij je alleen bedrijven te zien krijgt. Stel het eens voor zou ik zeggen. Misschien levert dit een miljartje op. (Wel delen dan) |
14-03-2013 11:54 |
John |
John 16-03-2013 11:24 |@Jaap: |
14-03-2013 14:40 |
@Ruben: je hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt. Kom maar op met die invite ;) |
15-03-2013 08:26 | |