Weblog
Vijf tips voor een goede relatie met uw klant
Door: John Welzen,
02 april 2013
-
De relatie tussen leverancier en klant is zo oud als dat de handel bestaat. Er zijn boeken geschreven over allerlei methodes en wijsheden hoe je een sterke band met je klant kunt behouden. En even zoveel hoe je überhaupt van een prospect een klant maakt. Ook veel opleiders pikken hun graantje mee als het om trainingen van klantgericht handelen gaat.
Van gerichte methodiek tot rollenspelen, alles in het teken om de cursist klaar te stomen voor een succesrijker commercieel leven. Dit gezegd hebbende ga ik mij dus niet wagen aan een blog over hoe u altijd met uw klanten moet omspringen. Nee, nee, het enige dat ik wil is mijn eigen ervaringen met u delen. U moet zelf zoeken welke aanpak het beste bij u past. En dan heb ik het over klanten in de business to business (B2B) omgeving.
Graag wil ik vijf, voor mij belangrijke onderdelen van het soms complexe proces tussen klant en leverancier met u delen. Sommige van onderstaande punten zullen u in de verleiding brengen om te zeggen: "ja, dat lijkt mij logisch" of "he, he, kom eens met wat nieuws" Dat is geen probleem, maar denk er toch nog eens goed over na. Tussen zeggen en daadwerkelijk doen kan nog veel ruimte liggen…..en daar ligt misschien voor u de winst. Vijf punten die mij te binnen schieten:
1. Practise what you preach
Een open deur? Niets is minder waar. Tijdens een gemotiveerd verkoop gesprek een klant iets toezeggen is niet zo moeilijk. Maar het nakomen van die belofte is een terugkerende irritatie voor veel prospects of klanten. De uitkomst laat zich raden. Als u niet doet wat u heeft beloofd is de klant in wording meestal klaar met u en/of uw bedrijf. Misschien krijgt u nog een tweede kans, maar realiseer wel dat het vertrouwen al een deuk heeft opgelopen. Voer voor uw concurrenten.
2. Communiceren en nog eens communiceren.
Naarmate we steeds meer communicatie middelen ter beschikking hebben lijkt het wel of we minder communiceren met onze klanten in plaats van meer. Een nieuwsbriefje waarop de klant mag lezen wat er gebeurd binnen het bedrijf. En er is contact als de verlenging van het contract om de hoek komt kijken. Dat zijn veelal de spaarzame contactmomenten tussen u en uw klanten. Aandacht voor uw klant is goud waard. Besteed daar de nodige tijd aan. Neemt u zich de moeite om ook eens vanuit uzelf de klant te bellen of te mailen hoe het met hem/haar gaat. Werkt prima, u zult het merken.
3. Klant is koning
Uit onderzoek is komen vast te staan dat problemen oplossen voor uw klant de binding enorm versterkt. Tot zelf 400%. U bouwt krediet op en de klant voelt zich serieus behandeld. Hij/zij klopt immers niet voor niets bij u aan als er een probleem is. "Een klant komt te voet en vertrekt te paard" Deze spreuk is zeker van toepassing op klanten die niet serieus worden genomen,of waarvan de klachten niet worden opgelost. Of waarvan de vragen simpelweg niet worden beantwoord. Héél irritant en dodelijk voor uw relatie met de klant. Zorg er dus voor dat u een vaste procedure heeft om uw klanten te helpen. Snel en accuraat, en natuurlijk daarna communiceren of alles naar wens is.
4. Handel op uw gevoel
Een van mijn leidinggevenden uit het verleden zei eens: "je kunt niet met iedereen zaken doen" Dat klopt als een bus. Zeker in de B2B is het koersen op je gevoel een belangrijk punt. Dat is niet altijd even gemakkelijk kan ik u vertellen. Maar toch, als die aanlokkelijke deal en de persoon erachter u een twijfelend gevoel geven….. doe het dan niet. Dan maar geen nieuwe klant. Alleen op rationele gronden zaken doen gaat soms helemaal verkeerd met alle nare gevolgen van dien. Probeer voor uzelf een goede balans te vinden tussen goed voelen en een betrouwbare nieuwe klant.
5. Zorg dat u betaalt krijgt
Met nonchalante klanten die niet betalen moet u geen medelijden hebben. Dat heeft met respect te maken. Als u levert wat u beloofd, dan ook gewoon de rekening betalen. Als daarover onduidelijkheid bestaat, of uw klant laat alles maar aan zich voorbij gaan, dan direct optreden. Geen gras over laten groeien. Gewoon bellen en vragen naar de betaling van de factuur. Als u kwaliteit levert en er bovenop zit voor wat betreft correct betalen, dan zal een tevreden klant een volgende keer wellicht sneller de rekening betalen. Wederzijds respect als basis voor een goede klant leverancier relatie.