Weblog
Innoveren in de ''ja maar. . . '' cultuur
Door: John Welzen,
14 mei 2013
-
Bij het woord innovatie heeft iedereen zo zijn eigen gedachten. Sommigen denken aan nieuwe nog niet bestaande producten of diensten. Anderen daarentegen zien in het woord innovatie het maken van nieuwe producten of diensten door het koppelen van reeds bestaande oplossingen. Beiden hebben ze gelijk en wellicht zijn er ook nog andere gedachten plausibel.
Mijn ervaring met innovatie is enerzijds dat het je verrijkt als ondernemer in kennis, nieuwe denkbeelden en risico durven nemen. Dan heb ik het over innovatie binnen een samenwerking met een ander bedrijf. Aan de andere kant kan innoveren ook erg veel energie kosten.
Communicatie
Met ons bedrijf werken we in een aantal projecten samen met andere bedrijven. In sommige gevallen met multinationals. Dat gaat gelukkig prima, echter daarvoor moet ook de juiste "match" aanwezig zijn tussen de mensen die samenwerken in het innovatie project. En die mensen moeten elkaar respecteren ook al zijn de culturen uiteenlopend. Dat is niet altijd even gemakkelijk en mijn ervaring is dat veelvuldige communicatie hierin cruciaal is. Steeds meer grote bedrijven zien het samenwerken met kleine innovatieve bedrijven als een welkome aanvulling op hun eigen core business. Innovatie verloopt sneller, met nieuwe gedachten en last but not least kunnen er ook interessante business cases ontstaan, met name voor MKBérs. Deze zou bij een succesvolle gezamenlijke innovatie kunnen meeliften op de sales power van de "grote broer". Mijn tip: maak daarover van meet af aan goede afspraken en leg die vast. Co-makership, zoals het zo mooi heet, kan ook eindigen in onduidelijkheid en stress over de vraag van wie wat is en wie wat gaat doen en bovenal wat het mag kosten. Kortom, heldere communicatie tussen betrokkenen en afspraken vastleggen. Ook is het zeker van belang om te onderzoeken of er een of andere subsidie mogelijkheid op de innovatieve samenwerking van toepassing is?
Tunnelvisie
Naast communicatie en afspraken maken is innovatie vooral succesvol als iedereen erin gelooft. Als iedereen die meedoet een "go for it" mentaliteit heeft. Dat is niet gemakkelijk en heeft ook met cultuur te maken. In veel grote bedrijven heeft de tunnelvisie zijn intrede gedaan en wordt op innovatie argwanend gereageerd. Het "ja maardit" en "ja maar dat "zijn vaak reacties die voortvloeien uit de vernauwende blik die erin geslepen is gedurende jaren. Oftewel het gebrek aan enige vorm van risico nemen of besluiten nemen. De term "cover your ass" is hierop van toepassing en dodelijk voor vooruitgang en begrip. Als de cultuur er een is van "ja maar" dan wordt het dus lastig. Dan heeft de open mind plaatsgemaakt voor het afwegen van nieuwe ideeën tegen oude waarden.
Open mind
Ik denk dat dergelijke culturen killing zijn voor innoveren. Het is daarom van belang dat u naast het inhoudelijk bespreken ook goed op uw gevoel afgaat. Immers, degene die wil innoveren weet dat er beren op de weg zijn. Dat het niet vanzelf zal gaan en dat er risico moet worden genomen. Dan is een "ja maar" of erger nog een "zie je wel, ik wist het" opmerking echt killing voor de open mind die zo hard nodig is.. Dus als u innovatief bezig wilt zijn en u gaat samenwerken met derden, in dit voorbeeld multinationals, let er dan op dat naast de mooie plannen op papier er zeker sprake moet zijn van een positieve blijvende mindset. En ook een positieve drive om er samen een succes van te maken. Alleen dan neem je op gelijkwaardige basis risico’s, vier je samen succes, los je samen problemen op en is innovatie waardevol voor beiden. Maar ook business wise van groot belang, want een toekomstig samen verkopen en samen delen behoort dan tot de mogelijkheden. Deze instelling en mindset moet dan ook in de cultuur van beide bedrijven aanwezig zijn. Zo niet, dan wordt het een lastig en wellicht frustrerend innovatie traject.