Weblog
Tips voor het kiezen van de juiste domeinnaam
Door: Danny Bijl,
18 juni 2013
-
Een domeinnaam kiezen voor uw bedrijfswebsite lijkt eenvoudig. Totdat de domeinnaam al bezet is of wanneer uw bedrijfsnaam lastig te verwerken is. Vaak wordt dan voor wat anders gekozen, waardoor veel bedrijven slechte domeinnamen hebben. Bij een domeinnaam wordt vaak niet lang stilgestaan, terwijl deze juist zo belangrijk is. Waarom schakelen bedrijven wel een reclamebureau in voor hun bedrijfsnaam, maar vervolgens niet voor een domeinnaam? Bhosted geeft u daarom tips voor domeinregistratie.
De extensie
De juiste extensie is van belang. U moet zich afvragen op welke doelgroep u zich gaat richten. Is dat alleen Nederland, kies dan voor .nl. Richt u zich internationaal, dan is .com een betere extensie. Wanneer u zich op een aantal landen richt, zoals Nederland en Duitsland, kunt u ervoor kiezen om .de en .nl vast te leggen. Denk hierbij altijd aan uw plannen voor de toekomst en leg die domeinnamen ook vast. Bedrijven die uw domeinregistratie kunnen verzorgen geven u vaak de keuze uit meer dan 250 domeinextensies, waardoor er altijd één of meerdere passende extensies voor uw bedrijf zijn.
Less is more
Ook bij domeinnamen geldt; less is more. Houdt uw domeinnaam zo eenvoudig en kort mogelijk. Hierdoor worden er minder snel typefouten gemaakt en de domeinnaam is gemakkelijker te onthouden en te herkennen. Maak de domeinnaam tevens zoveel mogelijk beschrijvend. Door geen nietszeggende afkortingen te gebruiken maar beschrijvende woorden, zal er eerder op uw resultaat in de zoekmachine worden geklikt.
Houd rekening met de zoekmachine
Dit is misschien wel het belangrijkste punt om bij stil te staan. Verwerk het liefst het belangrijkste zoekwoord van uw website in de domeinnaam. Hierdoor wordt uw website door de zoekmachine beter gevonden en zal uw website eerder hoger scoren in de zoekresultaten, mits ook aan andere SEO factoren wordt gedacht. Een domeinnaam heeft dus ook invloed op de vindbaarheid. Het is ook zinvol om uw merknaam te registeren, of de merknaam in combinatie met uw bedrijfsnaam. Bezoekers zoeken namelijk vaak op merknamen in de zoekmachine.
Een slogan, zin of een algemene naam?
Voor een bepaalde actie of stunt worden door bedrijven weleens aparte websites aangemaakt met slogans of zinnen die de actie beschrijven. Een slogan is zinvol en opvallend. Echter kan een krachtige zin ook perfect werken als bijvoorbeeld andere domeinnamen bezet zijn. Is domeinnaam.nl bezet? Dan is ikwileendomeinnaam.nl misschien nog wel vrij. Een andere manier om op te vallen is door te kiezen voor een bijzondere extensie. Een voorbeeld hiervan is feest.je. Is uw bedrijf zeer lokaal gericht en heeft u ook niet de ambitie om uw locatie uit te breiden binnen deze website? Dan is banketbakkerijXdenbosch.nl een veelzeggende domeinnaam.
Na onze tips blijven er uiteraard nog veel vragen onbeantwoord. Er zijn bijvoorbeeld allerlei regels voor domeinregistratie. En vraagt u zich of hoe u domeinnamen koppelt, verhuist, overdraagt of doorlinkt? Dan kunt u het beste een bedrijf inschakelen die gespecialiseerd is in domeinregistratie en eventueel bijbehorende webhosting. Het registreren van een goede domeinnaam is namelijk belangrijker dan u denkt.