Weblog
Van eenmanszaak naar miljoenenorganisatie
Door: Marcel Groenenboom ,
26 oktober 2013
-
We kennen allemaal de verhalen van de jonge ondernemers die vanuit hun zolderkamer een eigen bedrijf zijn gestart en dat inmiddels miljoenen euro’s waard is. Wat maakt deze ondernemers nu zo succesvol? Zijn het hun creatieve ideeën? Of spelen meer factoren een grote rol?
Uiteraard heeft een generatie aan bedrijven de top bereikt vanwege een onderscheidend en zeer slim idee. Vaak denken we dan aan internetbedrijven als WhatsApp of Facebook. Toch zien we dat ook minder hippe ideeën tot enorme omzetten kunnen leiden.
Goede serviceverlening
Neem als voorbeeld de Nederlandse tape-leverancier All Tape Supplies. De eigenaar van het bedrijf zag geen beperking in de landsgrenzen en al helemaal geen belemmering in de lageloonlanden. Wat hem namelijk onderscheidt van zijn concurrenten, is zijn hoge mate van serviceverlening. Op het moment dat klanten een order willen wijzigen, willen ze niet dat de levering vertraagt. Dus heeft de ondernemer het voor elkaar gekregen om wijzigingen op het laatste moment te kunnen doorvoeren én op tijd te leveren.
Analytics voor het MKB
Om dit mogelijk te maken, is een goed overzicht en perfecte controle over de organisatie essentieel. Hiervoor bleek het inzetten van innovatieve technologie de sleutel. Als een van de eerste organisaties in Nederland en zelfs wereldwijd, heeft het bedrijf gekozen voor speciale in-memory database software waarmee zij analyses kunnen maken. Dankzij deze analytics software hoeft de organisatie geen beslissingen meer op buikgevoel te nemen. En hoeven zij niet meer weken tot maanden te wachten op de juiste informatie. Zij kunnen per direct (real-time) operationele, en voorspellende analyses maken van enorme hoeveelheden gegevens.
Informatie laat zien waar het beter kan
Wat kun je nu precies met deze analytics technologie? All Tape Supplies kan bijvoorbeeld per direct achterhalen welk product goed loopt binnen een bepaalde periode, land of een specifieke postcode. Het bedrijf kan hierdoor snel en precies zien waar de groeiontwikkelingen per regio zitten en daar vervolgens op inspelen. Op die manier blijven ze de Aziatische bedrijven op het gebied van klantvriendelijkheid aanzienlijk voor.
Dit voorbeeld geeft aan dat we in het Westen nog een flinke voorsprong hebben als het gaat om ons innovatieve vermogen. Succesvolle Nederlandse organisaties blijken dan ook in staat te zijn om ideeën om te zetten naar resultaten. Het gebruiken van slimme technologie is hiervoor een randvoorwaarde.