Weblog
Groeiers durven risico's te nemen
Door: Marcel Groenenboom ,
21 november 2013
-
De media heeft de neiging om te kijken naar het succes van het MKB in Duitsland. Bij SAP wilden we weten hoe middelgrote bedrijven in Nederland zich op het wereldtoneel begeven. Want ook in ons land zijn er tal van ondernemingen die op wereldschaal een vooraanstaande rol spelen.
We hebben daarom onderzoek laten uitvoeren naar het verschil tussen groeiende en achterblijvende bedrijven, hierna te noemen 'groeiers' en 'krimpers' in het MKB. Een van de onderzoeksresultaten is dat de groeiers het zo goed doen, omdat zij risico's durven te nemen.
Alle ondernemers hebben te maken met hetzelfde tegenvallende economische klimaat. Echter reageren organisaties er allemaal anders op. Uiteraard speelt de bedrijfscultuur een doorslaggevende rol als het gaat om groeien of achterblijven. Het heeft immers alles te maken met investeringsbeslissingen, personeelsbeleid, en het op de juiste manier inzetten van IT. Het onderzoek toont aan dat groeiende ondernemingen die het goed doen, actief op zoek zijn naar nieuwe kansen, nieuwe markten, nieuwe producten en/of diensten.
Organisaties die zich vooral richten op het optimaliseren van bestaande processen, en bezig zijn de kosten naar beneden te krijgen, doen het minder goed dan de groeiers.
De studie laat zien dat er grote verschillen zijn tussen de sectoren. Er zijn branches, zoals de food en retail-industrieën en de gezondheidszorg, waar minder aandacht is voor innovatie en waar risico's worden gemeden. De groeiers daarentegen hebben een cultuur van uitdaging, van handen uit de mouwen, van uitproberen en samen optrekken met partners.
Zij weten zich aan te passen aan veranderende marktomstandigheden. Dat is onder meer mogelijk omdat zij hebben geïnvesteerd in managementsystemen die actuele informatie genereren. Je ziet bij deze bedrijven dan ook dat de rol van de CIO anders is. Hier is de Chief Information Officer een medewerker die meer de nadruk legt op de voordelen van innovatieve ICT-oplossingen dan op de kosten van de implementatie ervan.
Innovatief
Het Nederlandse MKB staat te boek als innovatief en zeer succesvol. Dat uit zich inderdaad in het vinden van nieuwe markten en producten, maar ook in het vernieuwend toepassen van de veelheid aan moderne technische middelen waarover een organisatie kan beschikken.
De meeste middelgrote bedrijven verwachten de komende drie jaar een aanzienlijk deel van hun omzet te halen uit nieuwe producten en markten. Zo'n 20 tot 25 procent van de omzet komt uit nieuwe producten/diensten, en ongeveer 15 tot 20 procent uit nieuwe markten. Groeiers blijken erg sterk in het vinden van die mogelijkheden. Zij hebben daarmee dan ook nauwelijks moeite financiering te vinden voor hun bedrijfsplannen.
De snelle groeiers mijden geen risico's. Sterker nog: zij hebben eerder het gevoel dat de wereld om hen heen niet snel genoeg mee verandert. Of dat wet- en regelgeving achterblijft op wat mogelijk en wenselijk is voor de samenleving en er te weinig talent beschikbaar is op de markt om met hen mee te groeien.
Hoe zij omgaan met die beperkingen en toch succesvol weten te blijven, is onderwerp voor een volgende blog. Interessant is om te zien hoe de cultuur binnen een bedrijf zo bepalend is. De groeiers durven te ondernemen, zien kansen en weten dat om te zetten in praktisch handelen.