Een bedrijfswebsite: u kunt er niet zonder. Wellicht is de eerste gedachte dat het erg complex en duur is om een website op te starten en bovendien goed te beveiligen, maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn.
Het komt regelmatig voor dat ondernemers die een bedrijfsruimte gaan huren, onvoldoende stil staan bij de gevolgen van het huurcontract. Edwin van Jaarsveld van Recht & Raad zet zeven veel gemaakte fouten bij het aangaan van een huurovereenkomst op een rij.
Vanaf 25 mei 2018 geldt in de hele EU de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Eén van nieuwe maatregelen is dat sommige bedrijven een Data Protection Officer moeten aanstellen. Maar wat moet die nieuwe functionaris nu precies doen?
De Wet verbetering Poortwachter schrijft voor dat u het loon van een zieke medewerker maximaal twee jaar lang moet doorbetalen (eerste jaar 100 procent, tweede jaar 70 procent) en dat u samen met de zieke werknemer ervoor moet zorgen dat werknemer re-integreert in passend werk.
Na uiterlijk een jaar arbeidsongeschiktheid van uw werknemer kan er door de bedrijfsarts of arbodienst geadviseerd worden om een arbeidsdeskundig onderzoek te laten uitvoeren. Hieronder nader toegelicht wat een arbeidsdeskundig onderzoek inhoudt en waarom u een arbeidsdeskundig rapport tijdig moet inzetten.
De Wet Poortwachter schrijft voor wat een werkgever moet doen wanneer een werknemer ziek wordt. Op het moment dat u deze stappen niet goed opvolgt, bestaat het risico dat UWV u sanctioneert met een loondoorbetalingsverplichting van 52 weken! Hoe voorkomt u dit? Rachid El Hamri, eigenaar van Proficiënt Verzuimbegeleiding, zet het hieronder voor u op een rij.
Na het tekenen van een vaststellingsovereenkomst, kijkt UWV bij haar beoordeling van de aanvangsdatum van een mogelijke WW-uitkering, of de opzegtermijn volledig in acht genomen is. Wanneer dat niet, of niet geheel, het geval is, dan dreigt een wachttijd voor de werknemer.
Bij ziekteverzuim zijn werkgever en werknemer samen verantwoordelijk voor de re-integratie.
De te ondernemen stappen staan beschreven in de Wet verbetering poortwachter en moeten worden vastgelegd in een re-integratiedossier.
Veel arbeidsovereenkomsten worden niet door de kantonrechter of het UWV beëindigd maar met wederzijds goedvinden. Werkgever en werknemer onderhandelen over de voorwaarden van ‘uit elkaar gaan’ en leggen het onderhandelingsresultaat op schrift vast in een document, vaststellingsovereenkomst genaamd.
Tegenwoordig zijn de regels voor een telefoon van de zaak zeer simpel. U kunt sinds 2015 een werknemer eenvoudig uitrusten met een smartphone van de zaak zonder fiscale gevolgen. Het toestel dient dan wel noodzakelijk te zijn bij de uitvoering van de functie.
De regelingen van de belastingdienst zijn meestal maar ingewikkeld. En hoe vaak ze ook roepen dat ze het "niet leuker, maar wel makkelijker" maken, het blijft lastig. Toch heeft de belastingdienst twee jaar geleden op het gebied van kerstpakketten een behoorlijke verbetering aangebracht.
Elk jaar worden duizenden arbeidsovereenkomsten beëindigd via een vaststellingsovereenkomst. De vaststellingsovereenkomst is zelfs de meest gebruikte wijze om arbeidsovereenkomsten te beëindigen.
Er zijn honderden of misschien wel duizenden mensen in Nederland die iets willen betekenen voor de wereld en fantaseren over het opzetten van een stichting voor een maatschappelijk of sociaal doel. Maar hoe wordt een stichting opgericht?
Wanneer u zzp’er of ondernemer bent, moet u zich waarschijnlijk ook verzekeren. Maar wist u dat veel van de kosten van deze verzekeringen aftrekbaar zijn? Bijvoorbeeld voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Voor wie dit geldt en onder welke voorwaarden leggen de kenners van Centraal Beheer Achmea hieronder voor u uit.
|