Alle facturen (rekeningen, nota’s, declaraties, kwitanties, bonnen) die u verstuurt moeten aan een aantal wettelijke eisen voldoen. Dat wist u natuurlijk. Maar welke dat precies zijn, leest u in deze checklist.
Uw facturen, inkooprekeningen en bankafschriften zijn logische onderdelen van uw bedrijfsadministratie. Maar er is meer. In feite moet uw administratie alle gegevens van uw onderneming, inclusief tussentijdse berekeningen, financiële aantekeningen, contracten, agenda’s en correspondentie bevatten. Hoe u dat doet (in ordners of digitaal) mag u zelf bepalen, maar houd wel rekening met onderstaande punten!
Consumenten maken steeds meer gebruik van smartphones en tablets. Wilt u dat uw klanten uw website ook mobiel kunnen bezoeken, houd er dan rekening mee dat die in sommige gevallen enigszins aangepast moet worden zodat uw content ook mobiel goed en gebruiksvriendelijk toegankelijk is.
Iemand ontslaan is nooit leuk, maar het kan wel op de best mogelijke manier gebeuren. Volg deze richtlijnen en het afscheid verloopt zo pijnloos mogelijk.
Een gekwalificeerde tolk is geen overbodige luxe als u zaken doet in het buitenland of met een buitenlandse partner wiens taal u niet (perfect) spreekt. Maar zelfs met een tolk is het belangrijk alert te blijven op mogelijke misverstanden. Een ‘ja’ hoeft niet altijd te betekenen dat de gesprekspartner alle details begrepen heeft.
Discriminatie verziekt de sfeer en is bovendien verboden. U bent op basis van het Burgerlijk Wetboek en de Arbeidsomstandighedenwet (art. 3.1 en 3.4) zelfs wettelijk verplicht te zorgen dat er in uw onderneming niet gediscrimineerd wordt.
U bent aanwezig op het internet, en uw relaties ook. U vindt bovendien dat u eigenlijk ‘iets zou moeten’ met sociale media als LinkedIn en Twitter. En dus maakt u een profiel aan. Maar wat dan?
Redenen om uw IT te outsourcen zijn er genoeg. Maar zijn het ook de goede? Acht goede redenen op een rij en als toetje een absolute drogreden.
Dus u denkt dat de koop rond is zodra uw klant het contract getekend heeft? Fout! Zelfs na het afsluiten van de order, is er nog van alles dat mis kan gaan. Val niet in deze beruchte aftersales-kuilen.
Altijd al gedroomd van een chalet in de Alpen maar nog nooit de stap durven zetten? Het kopen van een tweede woning is voor de meeste mensen geen dagelijkse kost en daarmee een spannende stap.
Door de aanhoudende economische uitdagingen en de continue zoektocht van bedrijven naar permanente kostenbesparingen, kiezen ze steeds vaker voor videoconferentie dan voor face-to-face ontmoetingen. Maar hoe bereidt u zich nu het beste voor op een videoconferentie en waar dient u rekening mee te houden?
De data waarmee u en uw mensen werken zijn van levensbelang voor uw onderneming. Het is daarom belangrijk dat er alles aan wordt gedaan om deze veilig te stellen. Christopher Boyd, Senior Threat Researcher GFI Software vertelt hoe u dat doet.
Heeft u personeel en verstrekt u zaken als kerstpakketten, laptops of fietsen aan uw werknemers? Betaalt u mee aan personeelsuitjes en bedrijfsfitness? Tussen 1 januari 2011 en 1 januari 2014 moet u dan overstappen naar de nieuwe \'werkkostenregeling\'.
U mag inmiddels zelf weten of u uw facturen per post of elektronisch verstuurd. De Belastingdienst maakt geen onderscheid meer. Het enige waar u aan moet denken is dat uw ontvanger akkoord gaat met een elektronische factuur.
|